Nurmeksen Metallinyrkin markkinointistrategiat ja alihankinnat bioenergia-alalla
Kemppainen, Mika (2013)
Kemppainen, Mika
Karelia-ammattikorkeakoulu (Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu)
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305209769
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305209769
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tutkittiin seitsemän Metallinyrkkiin kuuluvan yrityksen neljää eri markkinointistrategiaa, jotka olivat: tuotestrategia, asiakasstrategia, markkina-aluestrategia sekä kilpailuetustrategia. Markkinointistrategioiden avulla selvitettiin yrityksien mahdollisuuksia, potentiaaleja sekä kiinnostuksia valmistaa laitteita ali-, osa- tai laitevalmistajana bioenergia-alalle. Tutkimus suoritettiin aikavälillä heinäkuu 2012 – marraskuu 2012.
Tutkimuksessa saatiin selville, että Metallinyrkkiin kuuluvat yritykset voisivat valmistaa markkinointistrategiselta näkökannalta bioenergia-alan tuotteita tehokkaimmin, jos yritykset tekisivät joitain muutoksia markkinointistrategioihinsa. Muutoksien tarpeet vaihtelivat yrityskohtaisesti. Ehdotettuja muutoksia ovat: tuotannossa erikoistuotteiden painotuksen lisääminen, asiakasstrategioiden muuttaminen erikoistuotelähtöisemmäksi, markkina-alueiden laajentaminen, sekä löytää tai tehdä erikoistuotteen kohderyhmän arvostama kilpailuetu. Löydettyä kilpailuetua tulisi käyttää tehokkaassa markkinoinnissa.
Tutkimuksessa tunnistettiin, että Metallinyrkkiin kuuluvilla yrityksillä on erilaisia vahvuuksia, jolloin bioenergia-alan tuotteiden valmistukseen liittyen oli mahdollista löytää eri roolijakoihin vahvimmat yritykset. Tulevaisuuden näkymät olivat Metallinyrkin yrityksissä positiiviset bioenergia-alaa koskien, ja yritykset uskovat valmistavansa alan tuotteita tulevaisuudessa.
Tutkimuksessa saatiin selville, että Metallinyrkkiin kuuluvat yritykset voisivat valmistaa markkinointistrategiselta näkökannalta bioenergia-alan tuotteita tehokkaimmin, jos yritykset tekisivät joitain muutoksia markkinointistrategioihinsa. Muutoksien tarpeet vaihtelivat yrityskohtaisesti. Ehdotettuja muutoksia ovat: tuotannossa erikoistuotteiden painotuksen lisääminen, asiakasstrategioiden muuttaminen erikoistuotelähtöisemmäksi, markkina-alueiden laajentaminen, sekä löytää tai tehdä erikoistuotteen kohderyhmän arvostama kilpailuetu. Löydettyä kilpailuetua tulisi käyttää tehokkaassa markkinoinnissa.
Tutkimuksessa tunnistettiin, että Metallinyrkkiin kuuluvilla yrityksillä on erilaisia vahvuuksia, jolloin bioenergia-alan tuotteiden valmistukseen liittyen oli mahdollista löytää eri roolijakoihin vahvimmat yritykset. Tulevaisuuden näkymät olivat Metallinyrkin yrityksissä positiiviset bioenergia-alaa koskien, ja yritykset uskovat valmistavansa alan tuotteita tulevaisuudessa.