TILAUS-TOIMITUSKETJUN KEHITTÄMINEN
Ikonen, Teemu (2013)
Ikonen, Teemu
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305209734
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305209734
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tutkittiin Valion tilaus-toimitusketjua. Tavoitteena oli kuvata nykyinen suunnittelu- ja toimitusmalli, jonka tuloksena saataisiin kattava kuva ketjun eri vaiheista sekä mahdollisista kehityskohteista. Tutkimuksen kohteena olivat Joensuun Valion valmistamat juustot, joiden toimitusketjua seurattiin tuotantopaikkakunnalta aina asiakastoimituksiin saakka. Joensuun Valio sopi hyvin tutkimuskohteeksi, koska he olivat ottaneet käyttöönsä uuden toimintamallin, jonka käyttöönotto oli nostanut esiin epäselvyyksiä.
Tutkimuksessa keskityttiin kuvaamaan neljän eri juustonimikkeen toimitusmallit. Jokaisella valitulla nimikkeellä oli hieman erilainen toimitusreitti. Näin pystyttiin kuvaamaan eri jakeluvarastojen käyttämät metodit tiedonseurannan ja logististen työvaiheiden osalta. Tämä lähestymistapa antoi paljon vertailupohjaa, jonka avulla pystyttiin helposti havaitsemaan eroavaisuuden toimintatavoissa.
Opinnäytetyön aihe oli lähtöisin Valiolta, joka koki tarpeelliseksi kuvata oman tilaus- /toimitusketjunsa. Tutkimus toteutettiin yhteistyönä eri Valion toimipisteiden kanssa. Tieto työn toteutumisella, saatiin haastattelujen avulla. Haastattelut kohdennettiin eri toimipisteiden suunnittelusta ja varastoinnista vastaaville henkilöille. Haastatteluista kerätyn tiedon ja oman havainnoinnin avulla päästiin tavoitteeseen työn onnistumisen osalta.
Lopputuloksena saatiin kattava kuvaus Valion tilaus-toimitusketjusta. Kehityksen kannalta tulee Valion panostaa tietojärjestelmien kehittämiseen ja läpinäkyvämpään kommunikointiin paikkakunnasta riippumatta. Yksinkertaisia asioita kuten kommunikointia ja tiedon ylläpitämistä pystytään yksinkertaistamaan oleellisesti, mutta se vaatii aikaa ja yhteistyötä eri toimipisteiden välillä. Pienet parannukset vaikuttavat oleellisesti ajankäyttöön ja samalla myös kustannuksiin.
Tutkimuksessa keskityttiin kuvaamaan neljän eri juustonimikkeen toimitusmallit. Jokaisella valitulla nimikkeellä oli hieman erilainen toimitusreitti. Näin pystyttiin kuvaamaan eri jakeluvarastojen käyttämät metodit tiedonseurannan ja logististen työvaiheiden osalta. Tämä lähestymistapa antoi paljon vertailupohjaa, jonka avulla pystyttiin helposti havaitsemaan eroavaisuuden toimintatavoissa.
Opinnäytetyön aihe oli lähtöisin Valiolta, joka koki tarpeelliseksi kuvata oman tilaus- /toimitusketjunsa. Tutkimus toteutettiin yhteistyönä eri Valion toimipisteiden kanssa. Tieto työn toteutumisella, saatiin haastattelujen avulla. Haastattelut kohdennettiin eri toimipisteiden suunnittelusta ja varastoinnista vastaaville henkilöille. Haastatteluista kerätyn tiedon ja oman havainnoinnin avulla päästiin tavoitteeseen työn onnistumisen osalta.
Lopputuloksena saatiin kattava kuvaus Valion tilaus-toimitusketjusta. Kehityksen kannalta tulee Valion panostaa tietojärjestelmien kehittämiseen ja läpinäkyvämpään kommunikointiin paikkakunnasta riippumatta. Yksinkertaisia asioita kuten kommunikointia ja tiedon ylläpitämistä pystytään yksinkertaistamaan oleellisesti, mutta se vaatii aikaa ja yhteistyötä eri toimipisteiden välillä. Pienet parannukset vaikuttavat oleellisesti ajankäyttöön ja samalla myös kustannuksiin.