Työmaa- ja luokkaopintojen yhteensovittaminen sähköasentajan ammattiopinnoissa
Mustonen, Heikki (2013)
Mustonen, Heikki
Kemi-Tornion ammattikorkeakoulu Lapin ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305209700
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305209700
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kartoittaa, selkeyttää ja rakentaa uusia toimintatapoja työmaa- ja harjoitushallitilojen opetuksessa Oulun ammattiopiston Kaukovainion yksikön, tekniikan sähköalan opetukseen. Työssä etsittiin vastauksia siihen, kuinka opiskelijoille voidaan taata opetussuunnitelman määrittelemät sähköalan ammatilliset opinnot. Työssä käsiteltiin myös sitä, kuinka opiskelija voi seurata opintojensa edistymistä tai opettaja arvioida osaamista työmaaoppimisympäristössä, vaikka opiskelun harjoitteet etenevät epäloogisesti verrattuna lukujaksokaavioon tai voimassa olevaan opetussuunnitelmaan.
Teoriaosassa käsiteltiin sähköalan perustutkinnon rakentumista. Opinnäytetyössä esiteltiin opetushallituksen määräys ammatillisen perustutkinnon perusteista sekä Oulun seudun ammattiopiston opetussuunnitelma sähköasentajatutkintoon. Opetussuunnitelmasta selviää opintojen sisällöt sekä eteneminen koulunkäyntiajalle.
Tutkimus oli strategialtaan kvalitatiivinen eli laadullinen tutkimus. Tutkimuksessa tutkijan lähestymistapa ongelmaan ja omiin opiskelijoihinsa oli pehmeä, joustava, subjektiivinen ja läheinen. Tutkimusmenetelmänä käytettiin kyselylomaketta.
Johtopäätöksenä opinnäytetyössä on rakennusten työvaiheiden aikataulutuksen laadinta, jotta opetusta voidaan suunnitella pitkäjänteisesti. Työmaaopetuksesta pitää opiskelijan laatia kokonaisvaltainen oppimispäiväkirja, jonka avulla voidaan tarkkailla opintojen edistymistä yksittäisen opiskelijan kohdalla. Puuttuvat ja täydennettävät opintosuoritukset voidaan suorittaa harjoitushallissa uusien harjoitustöiden avulla.
Teoriaosassa käsiteltiin sähköalan perustutkinnon rakentumista. Opinnäytetyössä esiteltiin opetushallituksen määräys ammatillisen perustutkinnon perusteista sekä Oulun seudun ammattiopiston opetussuunnitelma sähköasentajatutkintoon. Opetussuunnitelmasta selviää opintojen sisällöt sekä eteneminen koulunkäyntiajalle.
Tutkimus oli strategialtaan kvalitatiivinen eli laadullinen tutkimus. Tutkimuksessa tutkijan lähestymistapa ongelmaan ja omiin opiskelijoihinsa oli pehmeä, joustava, subjektiivinen ja läheinen. Tutkimusmenetelmänä käytettiin kyselylomaketta.
Johtopäätöksenä opinnäytetyössä on rakennusten työvaiheiden aikataulutuksen laadinta, jotta opetusta voidaan suunnitella pitkäjänteisesti. Työmaaopetuksesta pitää opiskelijan laatia kokonaisvaltainen oppimispäiväkirja, jonka avulla voidaan tarkkailla opintojen edistymistä yksittäisen opiskelijan kohdalla. Puuttuvat ja täydennettävät opintosuoritukset voidaan suorittaa harjoitushallissa uusien harjoitustöiden avulla.