ICT -järjestelmän hankintamalli
Rajala, Juhani (2013)
Rajala, Juhani
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305209683
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305209683
Tiivistelmä
ICT:n merkitys yritysten toiminnassa on tärkeämpää päivä päivältä. Hankittavien ICT -järjestelmien tavoitteena ei ole enää vain tukea olemassa olevaa toimintaa, vaan ne voivat olla myös mahdollistajia ja auttaa erottautumaan kilpailijoista tai luomaan kokonaan uutta liiketoimintaa. ICT:n rooli on siis muuttunut tukifunktiosta liiketoiminnan mahdollistajaksi, mutta onko tämä vaikuttanut mitenkään ICT – hankintamalleihin.
Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää minkälaisilla hankintamalleilla yritykset ICT -järjestelmiä hankkivat ja miten nämä kytkeytyvät liiketoiminnallisiin tavoitteisiin? Lisäksi tutkimuksessa pyrittiin selvittämään, minkälaisia tavoitteita ICT järjestelmän hankinnassa tulisi määrittää, määritetäänkö näitä ja minkälainen vastuunjako on liiketoiminnoilla ja tietohallinnolla ICT -järjestelmähankinnan eri vaiheissa.
Tutkimuksen teoreettinen viitekehys koostuu strategisen ICT- ja kehitysjohtamisen malleista sekä teorioista. Empiirinen aineisto koostuu teemahaastatteluista, jotka tehtiin huhtikuun 2013 aikana. Tutkimukseen osallistui 5 henkilöä, neljästä eri yrityksestä.
Tutkimus osoitti puutteita erityisesti siinä, millä tavalla tavoitteet ja onnistuminen määritellään ja miten niiden saavuttamista mitataan. Tutkimus myös vahvisti uusien hankintamallien tuoneen py-syvän muutoksen ICT-palveluostamisen malliin.
Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää minkälaisilla hankintamalleilla yritykset ICT -järjestelmiä hankkivat ja miten nämä kytkeytyvät liiketoiminnallisiin tavoitteisiin? Lisäksi tutkimuksessa pyrittiin selvittämään, minkälaisia tavoitteita ICT järjestelmän hankinnassa tulisi määrittää, määritetäänkö näitä ja minkälainen vastuunjako on liiketoiminnoilla ja tietohallinnolla ICT -järjestelmähankinnan eri vaiheissa.
Tutkimuksen teoreettinen viitekehys koostuu strategisen ICT- ja kehitysjohtamisen malleista sekä teorioista. Empiirinen aineisto koostuu teemahaastatteluista, jotka tehtiin huhtikuun 2013 aikana. Tutkimukseen osallistui 5 henkilöä, neljästä eri yrityksestä.
Tutkimus osoitti puutteita erityisesti siinä, millä tavalla tavoitteet ja onnistuminen määritellään ja miten niiden saavuttamista mitataan. Tutkimus myös vahvisti uusien hankintamallien tuoneen py-syvän muutoksen ICT-palveluostamisen malliin.