Lasten piirustuksista painokankaaksi : Kuosimalliston suunnittelu Lennol Oy:lle
Harju, Sanni (2013)
Harju, Sanni
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305209662
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305209662
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli suunnitella lasten tekstiilikuosimallisto kodin sisustukseen keskittyvälle Lennol Oy:lle. Malliston tarkoituksena oli tuottaa uusia, kohderyhmän tarpeisiin ja toiveisiin vastaavia tuotteita toimeksiantajan lastentuotteiden valikoimaan.
Opinnäytetyön produktiivista osuutta varten toteutettiin tiedonhankinta, jossa suoritettiin strategisten ryhmien analyysi lastenhuoneen sisustustekstiilejä valmistavista yrityksistä. Tiedonhankintaan kuului myös perehtyminen trendiennusteiden ja digitaalisen kankaanpainantamenetelmän hyödyntämiseen kuosisuunnittelussa.
Lasten tekstiilikuosimalliston kohderyhmiin kuuluivat jälleenmyyjät ja kuluttajat. Sisustustekstiilien jälleenmyyjien näkökulma selvitettiin laadullisella teemahaastattelumenetelmällä, jonka tuloksia analysoitiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin avulla. Kuluttajien tarpeiden ja toiveiden kartoittamista varten toteutettiin julkinen kysely.
Tiedonhankinnan tuloksista koottiin muotoilun tavoitteet, joiden lisäksi kuosimalliston ideointia varten toteutettiin osallistavan suunnittelun workshop lapsille. Opinnäytetyön tiedonhankinnassa selvisi, että lasten tekstiilikuosimalliston kohderyhmä arvostaa selkeitä, esittäviä, värikkäitä ja raikkaita kuoseja, jotka muodostavat hyviä kokonaisuuksia. Osallistavan suunnittelun avulla saatiin puolestaan runsaasti inspiraatiota kuosien suunnittelulle. Tiedonhankinnan tulokset ovat myös hyödynnettävissä muissa lasten sisustustekstiilejä käsittelevissä suunnitteluprojekteissa.
Produktiivisen osion tuloksena syntyi kolme kuosiperhettä, joiden teemoja ovat sirkus, vedenpinnan alainen maailma ja satu. Jokaiseen teemaan kuuluu 3-4 kuosia, joista tehtiin myös esityskuvia ja värivaihtoehtoja. Kuosiperheisiin suunniteltiin myös koristetyynyprinttejä, joista valmistettiin prototyyppejä.
Opinnäytetyön produktiivista osuutta varten toteutettiin tiedonhankinta, jossa suoritettiin strategisten ryhmien analyysi lastenhuoneen sisustustekstiilejä valmistavista yrityksistä. Tiedonhankintaan kuului myös perehtyminen trendiennusteiden ja digitaalisen kankaanpainantamenetelmän hyödyntämiseen kuosisuunnittelussa.
Lasten tekstiilikuosimalliston kohderyhmiin kuuluivat jälleenmyyjät ja kuluttajat. Sisustustekstiilien jälleenmyyjien näkökulma selvitettiin laadullisella teemahaastattelumenetelmällä, jonka tuloksia analysoitiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin avulla. Kuluttajien tarpeiden ja toiveiden kartoittamista varten toteutettiin julkinen kysely.
Tiedonhankinnan tuloksista koottiin muotoilun tavoitteet, joiden lisäksi kuosimalliston ideointia varten toteutettiin osallistavan suunnittelun workshop lapsille. Opinnäytetyön tiedonhankinnassa selvisi, että lasten tekstiilikuosimalliston kohderyhmä arvostaa selkeitä, esittäviä, värikkäitä ja raikkaita kuoseja, jotka muodostavat hyviä kokonaisuuksia. Osallistavan suunnittelun avulla saatiin puolestaan runsaasti inspiraatiota kuosien suunnittelulle. Tiedonhankinnan tulokset ovat myös hyödynnettävissä muissa lasten sisustustekstiilejä käsittelevissä suunnitteluprojekteissa.
Produktiivisen osion tuloksena syntyi kolme kuosiperhettä, joiden teemoja ovat sirkus, vedenpinnan alainen maailma ja satu. Jokaiseen teemaan kuuluu 3-4 kuosia, joista tehtiin myös esityskuvia ja värivaihtoehtoja. Kuosiperheisiin suunniteltiin myös koristetyynyprinttejä, joista valmistettiin prototyyppejä.