Oppilaiden välinen koulukiusaaminen peruskoulussa - tunnista ja puutu - systemaattinen kirjallisuuskatsaus
Pyhäjärvi, Kirsi (2013)
Pyhäjärvi, Kirsi
Rovaniemen ammattikorkeakoulu Lapin ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305209635
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305209635
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni tavoitteena oli kuvata oppilaiden välisen koulukiusaamisen tunnistamista ja siihen varhaisessa vaiheessa puuttumista peruskoulussa. Työn tarkoituksena oli antaa tietoa peruskoulun henkilökunnalle, erityisesti opettajille ja kouluterveydenhoitajille, koulukiusaamisen tunnistamisen haasteista ja varhaisen puuttumisen tärkeydestä ja menetelmistä.
Tämä tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena systemaattisen kirjallisuuskatsauksen periaatteiden mukaisesti. Ensin määriteltiin tutkimustehtävät ja poissulku –ja hyväksymiskriteerit, joiden mukaan aineistoa tutkimukseen kerättiin. Tiedonhaku suoritettiin Linda-, Medic- ja Juolukka-tietokannoista, Theseuksesta sekä eri yliopistojen tietokannoista käyttäen tarkoin valittuja hakusanoja. Tarkemman tutustumisen jälkeen valittiin kuusi tutkimusta, joista yksi oli tohtorin väitöskirja ja viisi muuta pro gradu –tutkielmia.
Tutkimustulosten mukaan koulukiusaamisen tunnistaminen on vaikeaa, koska vain pieni osa kiusaamistapauksista tulee aikuisten tietoon. Tunnistaminen edellyttää, että kiusaamisongelman olemassaolo myönnetään ja kaikilla yhteisön jäsenillä on yhtenäinen käsitys siitä, mitä kiusaaminen on. Vasta sen jälkeen kun koulukiusaaminen on tunnistettu, siihen voidaan puuttua. Koulukiusaamiseen puuttuminen on tärkeää, koska kiusaamisen myötä katoaa lapsen perusturvallisuus. Kiusaaminen vaikuttaa juuri niihin elämän osa-alueisiin, jotka ovat ratkaisevassa asemassa ihmisen kehityksessä tasapainoiseksi aikuiseksi. Kaikista tutkimuksista esiinnousi oleellisena asiana aikuisen vastuu kiusaamiseen puuttujana. Koulussa tuo aikuinen on useimmiten opettaja. Hänen tulisi puuttua pieniinkin yhteydenottoihin, jotta ne eivät pääsisi kehittymään vakavammiksi. Puuttumistilanteissa aikuisen tulee kuunnella sekä kiusaajaa että kiusattua. Hänen tulee olla oikeudenmukainen ja kohdeltava tasapuolisesti kaikkia oppilaita. Aikuisen tehtävä on osoittaa hyvin selvästi se, että kiusaaja on toiminut väärin eikä koulussa hyväksytä kiusaamista missään muodossa.
Tämä tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena systemaattisen kirjallisuuskatsauksen periaatteiden mukaisesti. Ensin määriteltiin tutkimustehtävät ja poissulku –ja hyväksymiskriteerit, joiden mukaan aineistoa tutkimukseen kerättiin. Tiedonhaku suoritettiin Linda-, Medic- ja Juolukka-tietokannoista, Theseuksesta sekä eri yliopistojen tietokannoista käyttäen tarkoin valittuja hakusanoja. Tarkemman tutustumisen jälkeen valittiin kuusi tutkimusta, joista yksi oli tohtorin väitöskirja ja viisi muuta pro gradu –tutkielmia.
Tutkimustulosten mukaan koulukiusaamisen tunnistaminen on vaikeaa, koska vain pieni osa kiusaamistapauksista tulee aikuisten tietoon. Tunnistaminen edellyttää, että kiusaamisongelman olemassaolo myönnetään ja kaikilla yhteisön jäsenillä on yhtenäinen käsitys siitä, mitä kiusaaminen on. Vasta sen jälkeen kun koulukiusaaminen on tunnistettu, siihen voidaan puuttua. Koulukiusaamiseen puuttuminen on tärkeää, koska kiusaamisen myötä katoaa lapsen perusturvallisuus. Kiusaaminen vaikuttaa juuri niihin elämän osa-alueisiin, jotka ovat ratkaisevassa asemassa ihmisen kehityksessä tasapainoiseksi aikuiseksi. Kaikista tutkimuksista esiinnousi oleellisena asiana aikuisen vastuu kiusaamiseen puuttujana. Koulussa tuo aikuinen on useimmiten opettaja. Hänen tulisi puuttua pieniinkin yhteydenottoihin, jotta ne eivät pääsisi kehittymään vakavammiksi. Puuttumistilanteissa aikuisen tulee kuunnella sekä kiusaajaa että kiusattua. Hänen tulee olla oikeudenmukainen ja kohdeltava tasapuolisesti kaikkia oppilaita. Aikuisen tehtävä on osoittaa hyvin selvästi se, että kiusaaja on toiminut väärin eikä koulussa hyväksytä kiusaamista missään muodossa.