Integroitujen opiskelijoiden tuentarve
Inkinen, Sanna (2013)
Inkinen, Sanna
Humanistinen ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305209604
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305209604
Tiivistelmä
Tässä kvantitatiivisessa tutkimuksessa tarkoituksena oli selvittää minkälaista apua, tukea integroidut opiskelijat saavat ja millaista tukea he toivoisivat saavansa ammatillisen perustutkinnon suorittamiseen. Tutkimuksessa kysyttiin myös mistä he saavat apua, tukea ja heidän heikkouksiaan ja vahvuuksiaan opiskelussa. Integroitujen opiskelijoiden määrä kasvaa vuosi vuodelta, joten käytettävissä olevien resurssien tarkoin harkittu kohdentaminen on avainasemassa.
Ammatillisessa oppilaitoksessa integroidut opiskelijat vastasivat tutkimukseen kyselylomakkeella verkossa keväällä 2012. Opiskelijat täyttivät kyselyn ammatillisten erityisopettajien kanssa. Kyselyn kohderyhmään kuului 132 nuorta, joilla oli aktiivinen henkilökohtainen opetuksen järjestämistä koskeva suunnitelma (HOJKS). Kyselyyn vastasi 26 nuorta. Vastaajia oli yhdeksältä eri ammatillisista perustutkinnoista. Vastaajat edustivat ensimmäisestä vuodesta neljännen vuoden opiskelijoihin.
Tutkimuksen mukaan opiskelijat kokevat saavansa oikeanlaista apua, tukea ammatillisen perustutkinnon suorittamisessa. Vastaajista suurin osa koki käytännönopetuksen vahvuutenaan sekä he kokivat pysyvänsä hyvin mukana käytännön opetuksessa. Teoria opinnoissa koettiin jonkun verran tuen tarvetta ja suurin syy opintojen haittaamiseen oli opiskeluvaikeudet. Tutkimuksen tuloksia hyödynnetään suunniteltaessa integroitujen opiskelijoiden avun, tuen tapoja.
Ammatillisessa oppilaitoksessa integroidut opiskelijat vastasivat tutkimukseen kyselylomakkeella verkossa keväällä 2012. Opiskelijat täyttivät kyselyn ammatillisten erityisopettajien kanssa. Kyselyn kohderyhmään kuului 132 nuorta, joilla oli aktiivinen henkilökohtainen opetuksen järjestämistä koskeva suunnitelma (HOJKS). Kyselyyn vastasi 26 nuorta. Vastaajia oli yhdeksältä eri ammatillisista perustutkinnoista. Vastaajat edustivat ensimmäisestä vuodesta neljännen vuoden opiskelijoihin.
Tutkimuksen mukaan opiskelijat kokevat saavansa oikeanlaista apua, tukea ammatillisen perustutkinnon suorittamisessa. Vastaajista suurin osa koki käytännönopetuksen vahvuutenaan sekä he kokivat pysyvänsä hyvin mukana käytännön opetuksessa. Teoria opinnoissa koettiin jonkun verran tuen tarvetta ja suurin syy opintojen haittaamiseen oli opiskeluvaikeudet. Tutkimuksen tuloksia hyödynnetään suunniteltaessa integroitujen opiskelijoiden avun, tuen tapoja.