Taidelaboratorio : Osallistavan suunnittelun prosessi kouluikäisten lasten kanssa - tapauksena Hämeenlinnan taidemuseolle suunniteltava tehtäväpaketti
Antikainen, Veera; Kauhanen, Karoliina (2013)
Antikainen, Veera
Kauhanen, Karoliina
Hämeen ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305209590
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305209590
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli kuvata, miten kouluikäisten lasten kanssa osallistavan suunnittelun prosessissa kannattaa edetä ja sitä kautta luoda osallistavan suunnittelun malli. Tämän suunnitteluprosessin tuotoksena oli tarkoitus valmistaa itsenäisesti käytettävä tehtäväpaketti Hämeenlinnan taidemuseolle, joka toimi myös työn tilaajana. Taidemuseon kummiluokkatoiminta mahdollisti osallistavan suunnittelun, joten Miemalan koulun 2. ja 5. luokka valikoituivat edustamaan käyttäjien näkökulmaa.
Opinnäytetyössä sovellettiin tietoa osallistavasta suunnittelusta ja sen eri muodoista kouluikäisten lasten kanssa käytettäessä. Opinnäytetyön aikana syntyi konsepti Taidelaboratoriosta, jonka tarkoituksena oli kokeilla osallistavaa suunnittelua käytännössä ja sen kautta muokata osallistavan suunnittelun malli, jota muun muassa ohjaustyötä tekevät voisivat jatkossa hyödyntää. Tutkimusaineistoa kerättiin pääosin kirjaamalla ylös havaintoja eri osallistavan suunnittelun vaiheissa. Tehtäväpaketin suunnittelua varten tarvittava aineisto puolestaan kerättiin Taidelaboratorion yhteydessä erilaisten tehtävien avulla, haastattelemalla museon amanuenssia sekä testaamalla tehtäväpakettia kohderyhmällä.
Tutkimustuloksista käy ilmi, että kouluikäisten lasten kanssa toteutettavassa osallistavassa suunnittelussa kannattaa edetä konkreettisin esimerkein ja toteuttaa toiminta tarkoin ennalta määriteltyjen tehtävänantojen mukaisesti. Kouluikäisten lasten kanssa osallistava suunnittelu on yleensä syvimmillään yhdessä päättämistä. Resurssien salliessa voi olla mahdollista päästä yhdessä toteuttamisen tasolle. Osallistavan suunnittelun tuotoksena syntyi 21 tehtävää sisältävä tehtäväpaketti Suomen kuvataiteen kultakauden teoksiin.
Opinnäytetyössä sovellettiin tietoa osallistavasta suunnittelusta ja sen eri muodoista kouluikäisten lasten kanssa käytettäessä. Opinnäytetyön aikana syntyi konsepti Taidelaboratoriosta, jonka tarkoituksena oli kokeilla osallistavaa suunnittelua käytännössä ja sen kautta muokata osallistavan suunnittelun malli, jota muun muassa ohjaustyötä tekevät voisivat jatkossa hyödyntää. Tutkimusaineistoa kerättiin pääosin kirjaamalla ylös havaintoja eri osallistavan suunnittelun vaiheissa. Tehtäväpaketin suunnittelua varten tarvittava aineisto puolestaan kerättiin Taidelaboratorion yhteydessä erilaisten tehtävien avulla, haastattelemalla museon amanuenssia sekä testaamalla tehtäväpakettia kohderyhmällä.
Tutkimustuloksista käy ilmi, että kouluikäisten lasten kanssa toteutettavassa osallistavassa suunnittelussa kannattaa edetä konkreettisin esimerkein ja toteuttaa toiminta tarkoin ennalta määriteltyjen tehtävänantojen mukaisesti. Kouluikäisten lasten kanssa osallistava suunnittelu on yleensä syvimmillään yhdessä päättämistä. Resurssien salliessa voi olla mahdollista päästä yhdessä toteuttamisen tasolle. Osallistavan suunnittelun tuotoksena syntyi 21 tehtävää sisältävä tehtäväpaketti Suomen kuvataiteen kultakauden teoksiin.