Herttakuvioisten mikrofonien suuntakuvioiden hyödynnettävyys akustisessa musiikissa
Heikkilä, Henri (2013)
Heikkilä, Henri
Karelia-ammattikorkeakoulu (Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu)
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305209573
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305209573
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni tarkoituksena on tutkia iskuäänisoitinten ongelmallisuutta akustisessa musiikissa. Lähestyn tätä asiaa kuoroäänityksen näkökulmasta ja iskuäänisoittimen roolissa on lyömäsoittimet. Kaksi dynamiikaltaan aivan erilaista äänilähdettä luovat äänitystilanteeseen tilanteen, jolla se poikkeaa normaalista ja oletetusta tavasta äänittää.
Käsittelyssä on herttakuvioiset mikrofonit ja niiden hyödynnettävyys äänitystilanteessa. Tarkoituksenani on myös tutkia mikrofonien otollisia kulmia, jossa mikrofoni on hiljainen suhteessa äänilähteeseen. Tärkeänä tutkittavana elementtinä on myös lyömäsoitinten eristäminen ja äänitystilan akustoiminen äänitystilanteessa.
Äänitystä tehdessä äänitystekniikat poikkeavat normaaleista olettamuksista. Työ jakautuu teoriapohjaan ja toiminnalliseen osuuteen. Toiminnallinen osio kattaa omat testaukseni ja varsinaisen äänitysprosessin. Äänitystä tehdessä periaatteena on teos äänitteestä, jota ei äänitetä studiossa. Kyseessä on suuren kuoron kanssa tehtävä kenttä-äänitys (on-location). Opinnäytetyötäni voi hyödyntää myös muissa vastaavissa akustisen musiikin äänitystilanteessa, jossa yhtenä äänitettävän elementtinä on iskuäänisoitin.
Käsittelyssä on herttakuvioiset mikrofonit ja niiden hyödynnettävyys äänitystilanteessa. Tarkoituksenani on myös tutkia mikrofonien otollisia kulmia, jossa mikrofoni on hiljainen suhteessa äänilähteeseen. Tärkeänä tutkittavana elementtinä on myös lyömäsoitinten eristäminen ja äänitystilan akustoiminen äänitystilanteessa.
Äänitystä tehdessä äänitystekniikat poikkeavat normaaleista olettamuksista. Työ jakautuu teoriapohjaan ja toiminnalliseen osuuteen. Toiminnallinen osio kattaa omat testaukseni ja varsinaisen äänitysprosessin. Äänitystä tehdessä periaatteena on teos äänitteestä, jota ei äänitetä studiossa. Kyseessä on suuren kuoron kanssa tehtävä kenttä-äänitys (on-location). Opinnäytetyötäni voi hyödyntää myös muissa vastaavissa akustisen musiikin äänitystilanteessa, jossa yhtenä äänitettävän elementtinä on iskuäänisoitin.