Ekspressiivinen taideterapiaprosessini : Kasvaminen terapeuttiseksi ohjaajaksi
Narkilahti, Anna-Kaisa (2013)
Narkilahti, Anna-Kaisa
Hämeen ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305209547
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305209547
Tiivistelmä
Opinnäytetyö oli kuvaus yksittäisestä taideterapiaprosessista. Opinnäytetyö syntyi tarpeesta ymmärtää sitä, mitä vuoden kestävässä taideterapiaprosessissa tapahtui tekijän oman reflektion sekä teorian tasolla. Taideterapiaprosessin analysoinnilla pyrittiin ymmärtämään sitä, mitä tulisi ottaa huomioon terapeuttisessa ohjaustilanteessa sekä terapeuttisena ohjaajana.
Opinnäytetyö oli fenomenologinen tutkimus, joka tutki taideterapiakokemusta. Kokemusta tutkittiin reflektion ja lähdekirjallisuuden teorioiden kautta.
Opinnäytetyön aineisto oli taideterapiaprosessin kuvaus, prosessipäiväkirjasta lainatut tekstiotteet sekä prosessissa tuotetut taidetyöt. Tämän taideterapiaprosessikuvauksen jälkeen prosessi analysoitiin ja reflektoitiin. Analyysin ja muun lähdekirjallisuuden pohjalta opinnäytetyössä pohdittiin sitä, minkälaista on terapeuttinen ohjaaminen ja mitä terapeuttisessa ohjaamisessa tulisi ottaa huomioon.
Tutkimuksen tuloksena syntyi pohdinta siitä, minkälainen yksittäinen taideterapiaprosessi oli reflektion ja teorian tasolla. Tuloksena syntyi myös ajatuksia ja varmuutta siitä, miten ohjaustoiminnan artenomi voi hyötyä taideterapiaprosessista terapeuttisen ohjaajan työssä.
Opinnäytetyö oli fenomenologinen tutkimus, joka tutki taideterapiakokemusta. Kokemusta tutkittiin reflektion ja lähdekirjallisuuden teorioiden kautta.
Opinnäytetyön aineisto oli taideterapiaprosessin kuvaus, prosessipäiväkirjasta lainatut tekstiotteet sekä prosessissa tuotetut taidetyöt. Tämän taideterapiaprosessikuvauksen jälkeen prosessi analysoitiin ja reflektoitiin. Analyysin ja muun lähdekirjallisuuden pohjalta opinnäytetyössä pohdittiin sitä, minkälaista on terapeuttinen ohjaaminen ja mitä terapeuttisessa ohjaamisessa tulisi ottaa huomioon.
Tutkimuksen tuloksena syntyi pohdinta siitä, minkälainen yksittäinen taideterapiaprosessi oli reflektion ja teorian tasolla. Tuloksena syntyi myös ajatuksia ja varmuutta siitä, miten ohjaustoiminnan artenomi voi hyötyä taideterapiaprosessista terapeuttisen ohjaajan työssä.