Lifestyle-tuotemallisto design management -ajattelua hyödyntäen : Case: RUKO design
Syrjänen, Emma (2013)
Syrjänen, Emma
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305209509
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305209509
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli luoda moderni ja muotoilullisesti aikaa kestävä lifestyle-tuotemallisto RUKO design -yritykselle. Nuori yritys myy yhdeksän tuotemerkin tuotteita, mutta sillä ei ole omaa mallistoa.
Design management -teoria oli työn lähtökohta. Sitä sovellettiin tiedonhankinnassa, kun menetelmänä käytettiin haastattelua RUKO design -yrityksen design managementin tilan arvioimiseksi. Lisäksi tehtiin tyylianalyysi yrityksen tuotevalikoimasta. Käyttäjänäkökulma huomioitiin jo tiedonhaussa, kun yrityksen asiakkaiden asenteita ja ostokäyttäytymistä tutkittiin sähköisellä kyselyllä. Teoriatietoa tutkittiin lifestyle-tuotteen merkityksestä ja ekologisuudesta.
Tiedonhankinnasta saatujen tulosten pohjalta alkoi malliston luonnostelu. Käyttäjätiedon hankintaan ja RUKO design -yrityksen design managementin linjan johdonmukaistamiseksi käytettiin osallistavaa suunnittelua. Osallistaminen tapahtui muotoiluprosessin keskivaiheilla workshopilla, jossa arvioitiin keskeneräisiä tuotekonsepteja. Osallistujaryhmä oli koottu monipuoliseksi, ja sen olivat jäsenet yrityksen kannalta merkittäviä. Workshopin palautteen perusteella konsepteja jatkokehitettiin. Valmiit konseptit esiteltiin toimeksiantajalle, jonka arvioiden mukaan koottiin lopullinen mallisto.
Laajasta tiedonhankinnasta ja osallistavasta menetelmästä saatu tieto osoittautui hyödylliseksi työn kannalta. Yritys voi soveltaa kerättyä tietoa tuleviin suunnittelu-projekteihin ja yrityskuvan johdonmukaisuuden ylläpitämiseksi. Tiedon pohjalta syntyi produktiivinen osa, lifestyle-tuotemallisto. Lopullinen mallisto huomioi käyttäjätarpeet, toimeksiannon vaatimukset ja toimeksiantajan toiveet sekä yhtenäistää RUKO design -yrityksen design managementia. Mallisto on visualisoitu Rhinoceros-mallinnuskuvin ja tarkennettu selityksin.
Design management -teoria oli työn lähtökohta. Sitä sovellettiin tiedonhankinnassa, kun menetelmänä käytettiin haastattelua RUKO design -yrityksen design managementin tilan arvioimiseksi. Lisäksi tehtiin tyylianalyysi yrityksen tuotevalikoimasta. Käyttäjänäkökulma huomioitiin jo tiedonhaussa, kun yrityksen asiakkaiden asenteita ja ostokäyttäytymistä tutkittiin sähköisellä kyselyllä. Teoriatietoa tutkittiin lifestyle-tuotteen merkityksestä ja ekologisuudesta.
Tiedonhankinnasta saatujen tulosten pohjalta alkoi malliston luonnostelu. Käyttäjätiedon hankintaan ja RUKO design -yrityksen design managementin linjan johdonmukaistamiseksi käytettiin osallistavaa suunnittelua. Osallistaminen tapahtui muotoiluprosessin keskivaiheilla workshopilla, jossa arvioitiin keskeneräisiä tuotekonsepteja. Osallistujaryhmä oli koottu monipuoliseksi, ja sen olivat jäsenet yrityksen kannalta merkittäviä. Workshopin palautteen perusteella konsepteja jatkokehitettiin. Valmiit konseptit esiteltiin toimeksiantajalle, jonka arvioiden mukaan koottiin lopullinen mallisto.
Laajasta tiedonhankinnasta ja osallistavasta menetelmästä saatu tieto osoittautui hyödylliseksi työn kannalta. Yritys voi soveltaa kerättyä tietoa tuleviin suunnittelu-projekteihin ja yrityskuvan johdonmukaisuuden ylläpitämiseksi. Tiedon pohjalta syntyi produktiivinen osa, lifestyle-tuotemallisto. Lopullinen mallisto huomioi käyttäjätarpeet, toimeksiannon vaatimukset ja toimeksiantajan toiveet sekä yhtenäistää RUKO design -yrityksen design managementia. Mallisto on visualisoitu Rhinoceros-mallinnuskuvin ja tarkennettu selityksin.