VERKKOKAUPAN SUUNNITTELU JA PERUSTAMINEN : Case: Korutarvike Helmi
Hannula, Riikka (2013)
Hannula, Riikka
Centria ammattikorkeakoulu (Keski-Pohjanmaan ammattikorkeakoulu)
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305209491
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305209491
Tiivistelmä
Opinnäytetyön toimeksiantajana oli Korutarvike Helmi niminen yritys, joka sijaitsee Ylivieskassa Raudaskylällä. Yrityksen perustaja ja omistaja on Hilja Hannula. Korutarvike Helmi maahantuo korutarvikkeita Aasiasta ja Euroopasta. Se ostaa tuotteensa suoraan tehtailta, eli ylimääräisiä välikäsiä ei ole. Yrityksen tuotevalikoima on suuri ja tuotteiden hinnat ovat edulliset.
Opinnäytetyön tavoitteena oli perustaa toimiva verkkokauppa Korutarvike Helmelle. Verkkokaupan kautta Korutarvike Helmen asiakkaat voivat tehdä ostoksia milloin ja mistä vain. Yrityksen markkina-alueena on koko Suomi. Korutarvike Helmi hyötyy verkkokaupasta, kunhan verkkokaupan markkinoinnissa onnistutaan. Markkinointi ja internet-markkinointi ovatkin Korutarvike Helmen verkkokaupankäynnin kannalta elintärkeitä.
Teoriaosuudessa käsiteltiin aluksi yleisesti markkinointia, segmentointia, kilpailijoiden analysointia ja markkinoinnin kilpailukeinoja. Tämän jälkeen teoriaosuudessa kerrottiin verkkokaupparatkaisujen valinnasta. Verkkokaupan voi perustaa itse koodaamalla verkkosivut tai ostamalla ne joltakulta toimittajalta, johon on monia eri vaihtoehtoja. Viimeisenä teoriaosuudessa käsiteltiin internet-markkinointia, verkkokaupan visuaalista ilmettä, verkkokaupan sisäisiä toimintoja ja sähköisen kaupankäynnin oikeudellisia sääntöjä.
Opinnäytetyön käytännön osuus toteutettiin Valmiskauppa-yrityksen kautta. Valmiskauppa on yksi monista yrityksistä, joka tarjoaa erilaisia verkkokaupparatkaisuja. Valmiskaupalta ostettiin Vakio-paketti, jolla perustettiin Korutarvike Helmen verkkokauppa. Verkkokauppa löytyy verkko-osoitteesta www.korutarvikehelmi.fi. Valmiskauppa yrityksen kautta verkkokaupan perustaminen Korutarvike Helmelle oli vaativaa ja mielenkiintoista.
Opinnäytetyön tavoitteena oli perustaa toimiva verkkokauppa Korutarvike Helmelle. Verkkokaupan kautta Korutarvike Helmen asiakkaat voivat tehdä ostoksia milloin ja mistä vain. Yrityksen markkina-alueena on koko Suomi. Korutarvike Helmi hyötyy verkkokaupasta, kunhan verkkokaupan markkinoinnissa onnistutaan. Markkinointi ja internet-markkinointi ovatkin Korutarvike Helmen verkkokaupankäynnin kannalta elintärkeitä.
Teoriaosuudessa käsiteltiin aluksi yleisesti markkinointia, segmentointia, kilpailijoiden analysointia ja markkinoinnin kilpailukeinoja. Tämän jälkeen teoriaosuudessa kerrottiin verkkokaupparatkaisujen valinnasta. Verkkokaupan voi perustaa itse koodaamalla verkkosivut tai ostamalla ne joltakulta toimittajalta, johon on monia eri vaihtoehtoja. Viimeisenä teoriaosuudessa käsiteltiin internet-markkinointia, verkkokaupan visuaalista ilmettä, verkkokaupan sisäisiä toimintoja ja sähköisen kaupankäynnin oikeudellisia sääntöjä.
Opinnäytetyön käytännön osuus toteutettiin Valmiskauppa-yrityksen kautta. Valmiskauppa on yksi monista yrityksistä, joka tarjoaa erilaisia verkkokaupparatkaisuja. Valmiskaupalta ostettiin Vakio-paketti, jolla perustettiin Korutarvike Helmen verkkokauppa. Verkkokauppa löytyy verkko-osoitteesta www.korutarvikehelmi.fi. Valmiskauppa yrityksen kautta verkkokaupan perustaminen Korutarvike Helmelle oli vaativaa ja mielenkiintoista.