Suoramyynti lähiruuan markkinakanava : Keski-Suomen pientuottajien näkemyksiä
Virnes, Hanna (2013)
Virnes, Hanna
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305199485
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305199485
Tiivistelmä
Pro Ruokakulttuuri -hankkeelle tilauksena tuotetun opinnäytteen tavoitteena oli selvittää Keski-Suomen alueen tuottajien näkemyksiä lähiruuasta, elintarvikkeiden suoramyynnistä, heidän yritystensä nykytilasta sekä tulevaisuuden suunnitelmistaan ja toiveistaan keskisuomalaisen elintarvikealan kehitykselle. Haastatteluita suoritettiin 14 tuottajalle valiten mahdollisimman laaja-alaisesti tuottajia eri tuoteryhmistä. Haastattelujen määrä oli varsin pieni, mutta kysymyksiin vastanneiden yrittäjien joukko hyvin yhdensuuntainen ajatuksissaan.
Haastatteluiden perusteella oli havaittavissa, että pienyrittäjien motivaation ja yritysten taustalla ovat monet samat syyt kuin mitä on tullut esille muualla maailmalla paikalliseen ruuantuotantoon liittyvissä tutkimuksissa. Yritykset olivat 1-3 hengen monialaisia pienyrityksiä, joiden tuotteiden/eläinten rehun pääasiallinen raaka-aine ostettiin lähialueelta tai tuotettiin itse. Tuotteiden suoramyynti kuluttajille oli yleistä. Suoramyynnin heikkouksiksi koettiin työläys ja sitovuus, mutta siihen erityisesti kannusti tuotteista saatava parempi kate. Myös asiakkailta saatava palaute ja suorat asiakaskontaktit olivat suoramyynnissä yrittäjien näkökulmasta positiivinen asia.
Yritysten investointihalukkuus oli matala, mutta useimmilla oli kuitenkin vahva usko omaan alaan ja toiveena, että elintarvikeala kehittyy ja kasvaa Keski-Suomessa ja saataisiin lisää uusia yrittäjiä, joiden kanssa pystyisi kehittämään yhteistyötä. Toivottiin myös tuottajien ja kotimaisen ruuan arvostuksen kasvamista, sekä paikallisen ruuan käytön lisääntymistä. Keskisuomalaisen elintarvikealan kannalta huolestuttavaa on yritysten toiminnan jatkuminen, yrittäjien jaksaminen ja uusien yrittäjien löytäminen haastavalle ja muutosherkälle alalle. Suoramyynti voitaisiin tulevaisuudessa nähdä tärkeänä osana pientuottajien toimintaa ja sille voitaisiin kehittää uusia muotoja sekä kouluttaa yrittäjiä käyttämään tehokkaammin esim. Internetin tuomia mahdollisuuksia.
Haastatteluiden perusteella oli havaittavissa, että pienyrittäjien motivaation ja yritysten taustalla ovat monet samat syyt kuin mitä on tullut esille muualla maailmalla paikalliseen ruuantuotantoon liittyvissä tutkimuksissa. Yritykset olivat 1-3 hengen monialaisia pienyrityksiä, joiden tuotteiden/eläinten rehun pääasiallinen raaka-aine ostettiin lähialueelta tai tuotettiin itse. Tuotteiden suoramyynti kuluttajille oli yleistä. Suoramyynnin heikkouksiksi koettiin työläys ja sitovuus, mutta siihen erityisesti kannusti tuotteista saatava parempi kate. Myös asiakkailta saatava palaute ja suorat asiakaskontaktit olivat suoramyynnissä yrittäjien näkökulmasta positiivinen asia.
Yritysten investointihalukkuus oli matala, mutta useimmilla oli kuitenkin vahva usko omaan alaan ja toiveena, että elintarvikeala kehittyy ja kasvaa Keski-Suomessa ja saataisiin lisää uusia yrittäjiä, joiden kanssa pystyisi kehittämään yhteistyötä. Toivottiin myös tuottajien ja kotimaisen ruuan arvostuksen kasvamista, sekä paikallisen ruuan käytön lisääntymistä. Keskisuomalaisen elintarvikealan kannalta huolestuttavaa on yritysten toiminnan jatkuminen, yrittäjien jaksaminen ja uusien yrittäjien löytäminen haastavalle ja muutosherkälle alalle. Suoramyynti voitaisiin tulevaisuudessa nähdä tärkeänä osana pientuottajien toimintaa ja sille voitaisiin kehittää uusia muotoja sekä kouluttaa yrittäjiä käyttämään tehokkaammin esim. Internetin tuomia mahdollisuuksia.