Broadening the Service Offering for Customers of University Properties of Finland
Rinne, Anita (2013)
Rinne, Anita
Hämeen ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305199476
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305199476
Tiivistelmä
Tämän tutkielman lähtökohtana oli toimeksiantajan, Suomen Yliopistokiinteistöt Oy:n, tarve selvittää yliopistokampusten käyttäjien palvelutarpeet. Suomen Yliopistokiinteistöt Oy kehittää ja vuokraa tiloja yliopistojen tarpeisiin pääkaupunkiseudun ulkopuolella. Yrityksellä on visio tehdä kampuksista eläviä “UniverCity” kampuksia. Päämäärä vaatii uusia palveluita ja palveluntuottajia kampuksille.
Tutkielman päämääränä oli selvittää, onko mahdollista laajentaa palvelutarjontaa yliopistojen kampuksilla. Tutkimus tehtiin kartoittamalla asiakkaiden tarpeet ja tekemällä vertailututkimus maailman johtaviin yliopistoihin. Tavoitteena oli selvittää mihin suuntaan palveluliiketoiminta on menossa perinteikkäissä ja kaikkein arvostetuimmissa yliopistoissa.
Tutkielma nojautuu olemassa oleviin palvelumarkkinoinnin teorioihin. Lähteinä käytettiin pääasiassa Kotlerin ja Lovelockin kirjallisuutta sekä muita alan kirjallisia lähteitä. Vertailututkimus tehtiin tutkimalla yliopistojen kotisivuja sekä haastattelemalla alan ammattilaisia. Palvelututkimus tehtiin maaliskuussa 2013 Webropol-ohjelmalla internet-kyselynä.
Vertailun tuloksena saatiin selville, että olisi järkevää laajentaa palvelutarjoomaa kampuksilla. Palvelututkimuksen tuloksiin perehdyttäessä kävi ilmi, että yliopistoympäristö on potentiaalinen alusta lisääntyville palveluille. Palvelumarkkinoinnin teoria tukee myös vahvasti palvelutarjooman laajentamista. Tutkimuksen perusteella voidaan todeta, että palvelutarjooman laajentamisella mahdollistettaisiin UniverCity-konseptin toteutuminen. Palvelukonseptien hinnoittelumallit olisi tarpeellinen selvittää jatkotutkimuksella UniverCity-konseptin kannattavuuden todentamiseksi.
Tutkielman päämääränä oli selvittää, onko mahdollista laajentaa palvelutarjontaa yliopistojen kampuksilla. Tutkimus tehtiin kartoittamalla asiakkaiden tarpeet ja tekemällä vertailututkimus maailman johtaviin yliopistoihin. Tavoitteena oli selvittää mihin suuntaan palveluliiketoiminta on menossa perinteikkäissä ja kaikkein arvostetuimmissa yliopistoissa.
Tutkielma nojautuu olemassa oleviin palvelumarkkinoinnin teorioihin. Lähteinä käytettiin pääasiassa Kotlerin ja Lovelockin kirjallisuutta sekä muita alan kirjallisia lähteitä. Vertailututkimus tehtiin tutkimalla yliopistojen kotisivuja sekä haastattelemalla alan ammattilaisia. Palvelututkimus tehtiin maaliskuussa 2013 Webropol-ohjelmalla internet-kyselynä.
Vertailun tuloksena saatiin selville, että olisi järkevää laajentaa palvelutarjoomaa kampuksilla. Palvelututkimuksen tuloksiin perehdyttäessä kävi ilmi, että yliopistoympäristö on potentiaalinen alusta lisääntyville palveluille. Palvelumarkkinoinnin teoria tukee myös vahvasti palvelutarjooman laajentamista. Tutkimuksen perusteella voidaan todeta, että palvelutarjooman laajentamisella mahdollistettaisiin UniverCity-konseptin toteutuminen. Palvelukonseptien hinnoittelumallit olisi tarpeellinen selvittää jatkotutkimuksella UniverCity-konseptin kannattavuuden todentamiseksi.