Drop Ship prosessi myyjän näkökulmasta
Aarnio, Virva (2013)
Aarnio, Virva
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305199445
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305199445
Tiivistelmä
Insinöörityössä tarkastellaan myyjän näkökulmasta tilaus-toimitusprosessia (Drop Ship prosessi), jossa asiakas tilaa tuotteen myyjältä, jonka toimittaja lähettää tuotteet suoraan asiakkaalle. Työ toteutettiin tapaustutkimuksena GE Healthcare Finland Oy:lle. Työn painopistealueina olivat prosessien kuvaaminen, prosessin mahdollistavat tietojärjestelmät sekä prosessia toteuttavan organisaation toiminta.
Liiketoiminnan tulokset tehdään liiketoimintaprosessien, kuten tilaus-toimitusketjujen avulla, jolloin tehokkaat prosessit mahdollistavat paremmat tulokset. Yrityksen eri toimintojen läpi kulkevat prosessit tarvitsevat omistajat, jotka ohjaavat ja kehittävät näitä prosesseja. Siihen puolestaan tarvitaan yrityksen johdon sitoutumista, jotta prosessien omistajilla on riittävät valtuudet. Yritykset, joiden kulttuuri suosii kollektiivista vastuuta, onnistuvat usein prosessien toteuttamisessa menestyksekkäimmin.
Drop Ship -prosessissa tieto- ja rahavirrat kulkevat asiakkaan ja myyjän väillä, sekä myyjän ja toimittajan välillä. Tavara- tai palveluvirrat kulkevat toimittajan ja asiakkaan välillä. Myyjän kannalta tämän prosessin etuja ovat pienet tilausten käsittelykustannukset ja se että tuotteita ei tarvitse varastoida myyjän tiloissa, jolloin säästyy varastointi-, pakkaus- ja lähetyskustannuksia samalla kun riski epäkurantista varastosta vähenee. Asiakas puolestaan hyötyy lyhyemmistä toimitusajoista. Toiminnanohjausjärjestelmä mahdollistaa tiedonsiirron automatisoinnin ja yhdistää yrityksen eri toiminnot toisiinsa.
Tutkitun yrityksen Drop Ship -prosessi analysoitiin ja siihen osallistuville käyttäjille tehtiin kyselytutkimus. Näiden perusteella tehtiin SWOT-analyysi prosessin sisäisistä vahvuuksista ja heikkouksista, sekä prosessin mahdollistajista ulkoisina mahdollisuuksina ja uhkina. Analyysien perusteella Drop Ship prosessia voi parantaa seuraavilla alueilla: Prosessin omistajuuden selkiyttäminen, prosessin seuranta, ohjeistus ja koulutus. Drop Ship prosessia voisi laajentaa tehdasorganisaatiosta jakeluorganisaatioihin, jolloin monet prosessiin liittyvät tietojärjestelmätekniset ongelmat ratkeaisivat. Myös Drop Ship prosessia toteuttavien toimittajien valintaan pitää jatkossakin kiinnittää paljon huomiota.
Liiketoiminnan tulokset tehdään liiketoimintaprosessien, kuten tilaus-toimitusketjujen avulla, jolloin tehokkaat prosessit mahdollistavat paremmat tulokset. Yrityksen eri toimintojen läpi kulkevat prosessit tarvitsevat omistajat, jotka ohjaavat ja kehittävät näitä prosesseja. Siihen puolestaan tarvitaan yrityksen johdon sitoutumista, jotta prosessien omistajilla on riittävät valtuudet. Yritykset, joiden kulttuuri suosii kollektiivista vastuuta, onnistuvat usein prosessien toteuttamisessa menestyksekkäimmin.
Drop Ship -prosessissa tieto- ja rahavirrat kulkevat asiakkaan ja myyjän väillä, sekä myyjän ja toimittajan välillä. Tavara- tai palveluvirrat kulkevat toimittajan ja asiakkaan välillä. Myyjän kannalta tämän prosessin etuja ovat pienet tilausten käsittelykustannukset ja se että tuotteita ei tarvitse varastoida myyjän tiloissa, jolloin säästyy varastointi-, pakkaus- ja lähetyskustannuksia samalla kun riski epäkurantista varastosta vähenee. Asiakas puolestaan hyötyy lyhyemmistä toimitusajoista. Toiminnanohjausjärjestelmä mahdollistaa tiedonsiirron automatisoinnin ja yhdistää yrityksen eri toiminnot toisiinsa.
Tutkitun yrityksen Drop Ship -prosessi analysoitiin ja siihen osallistuville käyttäjille tehtiin kyselytutkimus. Näiden perusteella tehtiin SWOT-analyysi prosessin sisäisistä vahvuuksista ja heikkouksista, sekä prosessin mahdollistajista ulkoisina mahdollisuuksina ja uhkina. Analyysien perusteella Drop Ship prosessia voi parantaa seuraavilla alueilla: Prosessin omistajuuden selkiyttäminen, prosessin seuranta, ohjeistus ja koulutus. Drop Ship prosessia voisi laajentaa tehdasorganisaatiosta jakeluorganisaatioihin, jolloin monet prosessiin liittyvät tietojärjestelmätekniset ongelmat ratkeaisivat. Myös Drop Ship prosessia toteuttavien toimittajien valintaan pitää jatkossakin kiinnittää paljon huomiota.