Blogimatkojen käyttö matkailumarkkinoinnissa, Case Porvoo
Venäläinen, Sari (2013)
Venäläinen, Sari
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305189404
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305189404
Tiivistelmä
Porvoon kaupungin matkailutoimiston markkinointi- ja kehittämisosasto on viime vuosina laajentanut markkinointiajatteluaan, ja onkin avannut jo ovia monille erilaisille sosiaalisen median markkinointikanaville. Blogimatkojen käyttöä on pyritty ottamaan aktiivisesti käyttöön uutena markkinointitapana käyttöön ensimmäisten matkailualueiden joukossa Suomessa, ja joitakin blogimarkkinointiprojekteja on jo tehty.
Tämä opinnäytetyö on toimeksianto Porvoon kaupungin matkailutoimiston markkinointi- ja kehittämisosastolta, ja sen tarkoituksena on antaa matkailutoimiston työntekijöille hyödyllistä tietoa blogien välityksellä tapahtuvasta matkailu- ja kohdemarkkinoinnista. Lisäksi työ tarjoaa matkailutoimistolle toimintaehdotuksia, mahdollisia tapoja käyttää blogimatkoja hyödyksi markkinoinnissa, sekä käytännön vinkkejä blogimatkan järjestäjälle. Yksi keskeisistä tavoitteista on löytää keino luoda jatkuvuutta ja osaamista blogimarkkinointiin. Yksinkertaistettuna tavoite on ollut vastata mahdollisimman laajasti ja kattavasti kysymykseen: "Miten bloggaajia voi hyödyntää Porvoon kaupungin matkailumarkkinoinnissa?".
Opinnäytetyössä analysoidaan markkinointiajattelun muutosta, modernia markkinointiviestintää sekä blogimatkojen kykyä vastata nykyaikaisen matkailumarkkinoinnin tarpeisiin. Blogimatkaa markkinoinnin välineenä katsotaan läpi työn Porvoon kaupungin näkökulmasta, ja etsitään vastauksia ennen kaikkea Porvoon tarpeisiin nähden.
Opinnäytetyön lopputulema on, että blogit ovat tulleet jäädäkseen, eikä matkailuyritysten tai -organisaatioiden ole järkevää olla ottamatta niitä huomioon. Blogeja käytetään hyvin paljon matkailun idealähteenä, ja niistä haetaan inspiraatiota omiin matkasuunnitelmiin. Porvoo on toimiva matkailukaupunki, jolla on hyvät edellytykset ajaa itseään läpi blogimaailmassa. Tämä opinnäytetyö tarjoaa erilaisia näkökulmia ja ideoita aiheeseen liittyen, sekä antaa lopuksi toimintaehdotuksia vuodelle 2014.
Tämä opinnäytetyö on toimeksianto Porvoon kaupungin matkailutoimiston markkinointi- ja kehittämisosastolta, ja sen tarkoituksena on antaa matkailutoimiston työntekijöille hyödyllistä tietoa blogien välityksellä tapahtuvasta matkailu- ja kohdemarkkinoinnista. Lisäksi työ tarjoaa matkailutoimistolle toimintaehdotuksia, mahdollisia tapoja käyttää blogimatkoja hyödyksi markkinoinnissa, sekä käytännön vinkkejä blogimatkan järjestäjälle. Yksi keskeisistä tavoitteista on löytää keino luoda jatkuvuutta ja osaamista blogimarkkinointiin. Yksinkertaistettuna tavoite on ollut vastata mahdollisimman laajasti ja kattavasti kysymykseen: "Miten bloggaajia voi hyödyntää Porvoon kaupungin matkailumarkkinoinnissa?".
Opinnäytetyössä analysoidaan markkinointiajattelun muutosta, modernia markkinointiviestintää sekä blogimatkojen kykyä vastata nykyaikaisen matkailumarkkinoinnin tarpeisiin. Blogimatkaa markkinoinnin välineenä katsotaan läpi työn Porvoon kaupungin näkökulmasta, ja etsitään vastauksia ennen kaikkea Porvoon tarpeisiin nähden.
Opinnäytetyön lopputulema on, että blogit ovat tulleet jäädäkseen, eikä matkailuyritysten tai -organisaatioiden ole järkevää olla ottamatta niitä huomioon. Blogeja käytetään hyvin paljon matkailun idealähteenä, ja niistä haetaan inspiraatiota omiin matkasuunnitelmiin. Porvoo on toimiva matkailukaupunki, jolla on hyvät edellytykset ajaa itseään läpi blogimaailmassa. Tämä opinnäytetyö tarjoaa erilaisia näkökulmia ja ideoita aiheeseen liittyen, sekä antaa lopuksi toimintaehdotuksia vuodelle 2014.