Maksullisen koulutuksen hinnoittelun kehittäminen Tampereen ammattikorkeakoulussa : Hinnoittelun työkalut ja prosessi
Ijäs, Juulia (2013)
Ijäs, Juulia
Tampereen ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305189371
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305189371
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli saada Tampereen ammattikorkeakoulun (TAMK) maksullisen koulutuksen hinnoitteluprosessi vakioitua niin, että koulun tarjoamat maksulliset koulutukset on hinnoiteltu kilpailukykyisesti ja kannattavasti. Työn tarkoituksena oli koota hinnoitteluun apuvälineeksi hinnoittelutyökalu, joka ohjaa koulutuksen suunnittelijaa huomioimaan kaikki koulutuksen kustannuserät ja määrittämään oikean hintatason huomioiden myös kilpailijoiden ja asiakkaiden hinnalle asettamat ulkoiset vaatimukset.
Opinnäytetyön lähestymistapa oli konstruktiivinen tutkimus ja sen tietoperusta liittyi palveluiden hinnoitteluun. Opinnäytetyössä käytettiin teemahaastatteluja kartoittamaan hinnoitteluprosessia TAMKin sisällä ja henkilökunnan näkemyksiä maksullisen koulutuksen toimintaympäristöstä. Lisäksi opinnäytetyössä käytettiin dokumenttianalyysia useiden eri tietolähteiden pohjalta. Dokumenttianalyysin avulla kerättiin tietoa toimintaympäristöstä ja kustannustietoa hinnoittelun pohjaksi. Opinnäytetyön aikana järjestettiin myös yhteisiä tilaisuuksia, kuten palavereja ja koulutuksia, joiden aikana hinnoittelutyökalua ja -prosessia kehitettiin edelleen yhdessä keskustellen.
Opinnäytetyön aikana kartoitettiin maksullisen koulutuksen toimintaympäristöä, josta koottiin kuvaus työn lukuun 3 Maksullinen koulutus TAMKissa. Teemahaastattelujen, dokumenttianalyysin ja palveluiden hinnoittelun tietopohjan perusteella koottiin maksullisen koulutuksen hinnoittelutyökalu, joka ohjaa hinnoittelijaa etenemään tietyn prosessin mukaisesti. Hinnoittelun prosessi on kuvattu tarkemmin luvussa viisi ja hinnoittelutyökalu on esitelty luvussa kuusi. Hinnoittelutyökalu otettiin organisaatiossa käyttöön ja samassa yhteydessä järjestettiin Kehittämis- ja koulutuspalveluiden henkilöstölle koulutustilaisuus, jossa tarkennettiin edelleen hinnan muodostamiseen liittyviä asioita.
Hinnoittelutyökalun käyttöönotto yhtenäistää maksullisen koulutuksen hinnoittelua TAMKissa. Hinnoittelun kannattavuus on varmistettu sillä, että hinnoittelumenetelmä perustuu kustannusperusteiseen hinnoitteluun. Hinnoittelun kilpailukykyisyys ja prosessin yhtenäistymisestä mahdollisesti koituvat hyödyt tulevat näkyviin vasta pitemmällä aikavälillä, joten niihin ei voitu opinnäytetyössä ottaa kantaa.
Opinnäytetyön lähestymistapa oli konstruktiivinen tutkimus ja sen tietoperusta liittyi palveluiden hinnoitteluun. Opinnäytetyössä käytettiin teemahaastatteluja kartoittamaan hinnoitteluprosessia TAMKin sisällä ja henkilökunnan näkemyksiä maksullisen koulutuksen toimintaympäristöstä. Lisäksi opinnäytetyössä käytettiin dokumenttianalyysia useiden eri tietolähteiden pohjalta. Dokumenttianalyysin avulla kerättiin tietoa toimintaympäristöstä ja kustannustietoa hinnoittelun pohjaksi. Opinnäytetyön aikana järjestettiin myös yhteisiä tilaisuuksia, kuten palavereja ja koulutuksia, joiden aikana hinnoittelutyökalua ja -prosessia kehitettiin edelleen yhdessä keskustellen.
Opinnäytetyön aikana kartoitettiin maksullisen koulutuksen toimintaympäristöä, josta koottiin kuvaus työn lukuun 3 Maksullinen koulutus TAMKissa. Teemahaastattelujen, dokumenttianalyysin ja palveluiden hinnoittelun tietopohjan perusteella koottiin maksullisen koulutuksen hinnoittelutyökalu, joka ohjaa hinnoittelijaa etenemään tietyn prosessin mukaisesti. Hinnoittelun prosessi on kuvattu tarkemmin luvussa viisi ja hinnoittelutyökalu on esitelty luvussa kuusi. Hinnoittelutyökalu otettiin organisaatiossa käyttöön ja samassa yhteydessä järjestettiin Kehittämis- ja koulutuspalveluiden henkilöstölle koulutustilaisuus, jossa tarkennettiin edelleen hinnan muodostamiseen liittyviä asioita.
Hinnoittelutyökalun käyttöönotto yhtenäistää maksullisen koulutuksen hinnoittelua TAMKissa. Hinnoittelun kannattavuus on varmistettu sillä, että hinnoittelumenetelmä perustuu kustannusperusteiseen hinnoitteluun. Hinnoittelun kilpailukykyisyys ja prosessin yhtenäistymisestä mahdollisesti koituvat hyödyt tulevat näkyviin vasta pitemmällä aikavälillä, joten niihin ei voitu opinnäytetyössä ottaa kantaa.