Autotalon huoltoprosessi ja sisäiset tarkastukset
Rantanen, Otto (2013)
Rantanen, Otto
Tampereen ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305179316
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305179316
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on käydä läpi suuren autotalon huoltoprosessi ajanvarauksesta auton luovutukseen sekä huollon jälkeen suoritettavat sisäiset tarkastukset. Työssä on myös tarkoituksena luoda muutamia kehitysnäkökulmia huoltoprosessiin, jotta koko prosessia saadaan vietyä läpi entistä paremmin ja paremmilla tuloksilla. Opinnäytetyössä käytössä on seitsemästä eri vaiheesta muodostuva huollon ydinprosessi, joka on käytössä Autotalo Laakkonen Tampere Oy:ssä, johon kyseinen opinnäytetyö myös suoritettiin.
Työssä tullaan käymään lävitse huoltoprosessin perusasioita, joita on otettava huomioon huoltoa varattaessa sekä koko huoltoprosessia läpikäytäessä. Työssä käydään myös lävitse varsinaisen huollon jälkeen suoritettavat sisäiset tarkastukset. Tarkastuksissa otetaan auto uudelleen halliin nosturille ja tarkastetaan tarkastuslomakkeen mukaisesti koko auto uudelleen lävitse. Tarkastuksien tarkoituksena on varmistaa mekaanikon, ajanvaraajan sekä huoltoa hoitaneen huoltoneuvojan työnjälki.
Huoltoprosessissa keskeiseen rooliin nousee ajanvaraus, joka on prosessin ensimmäinen ja merkittävin vaihe. Avain menestykseen luodaan jo huoltoa varattaessa. Kaikki toimenpiteet huoltoprosessin aikana tulee suorittaa asiakaslähtöisesti ja kerralla kuntoon periaatteella.
Huoltoprosessissa merkittävään rooliin nousee myös yhteistyö sekö kommunikointi autotalon sisällä. Sisäisillä tarkastuksilla pystytään hyvin valvomaan huoltoprosessin toimivuutta, sekä tarpeen tullen kehittämään prosessia ja sen eri vaiheita.
Työssä tullaan käymään lävitse huoltoprosessin perusasioita, joita on otettava huomioon huoltoa varattaessa sekä koko huoltoprosessia läpikäytäessä. Työssä käydään myös lävitse varsinaisen huollon jälkeen suoritettavat sisäiset tarkastukset. Tarkastuksissa otetaan auto uudelleen halliin nosturille ja tarkastetaan tarkastuslomakkeen mukaisesti koko auto uudelleen lävitse. Tarkastuksien tarkoituksena on varmistaa mekaanikon, ajanvaraajan sekä huoltoa hoitaneen huoltoneuvojan työnjälki.
Huoltoprosessissa keskeiseen rooliin nousee ajanvaraus, joka on prosessin ensimmäinen ja merkittävin vaihe. Avain menestykseen luodaan jo huoltoa varattaessa. Kaikki toimenpiteet huoltoprosessin aikana tulee suorittaa asiakaslähtöisesti ja kerralla kuntoon periaatteella.
Huoltoprosessissa merkittävään rooliin nousee myös yhteistyö sekö kommunikointi autotalon sisällä. Sisäisillä tarkastuksilla pystytään hyvin valvomaan huoltoprosessin toimivuutta, sekä tarpeen tullen kehittämään prosessia ja sen eri vaiheita.