Sijaisperheiden kokemuksia arjen haastavista tilanteista
Kaartinen, Tiia; Salin, Marianna (2013)
Kaartinen, Tiia
Salin, Marianna
Vaasan ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305179314
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305179314
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia perhehoitajien ja sijoitettujen lasten näkemyseroja eri arjen ongelmallisista tilanteista tarkastellen lapsen ja aikuisen havaintoja erilaisten tilanteiden avulla. Tutkimuskohteena olivat, miten eri tapaukset arjen askareissa ja epätavallisissa tilanteissa herättävät näkemyseroja ja mielipiteitä hoitajan sekä hoidettavan välillä.
Tutkimusta varten haastateltiin kyselykaavakkeilla avoimilla kysymyksillä kahdeksaa perhehoitajaa ja kahdeksaa sijaislasta. Kysymykset olivat kahdesta eri sijaishuoltoon ja lastensuojeluun liittyvästä teoksesta poimittuja kohtauksia, missä käydään lapsen ja aikuisen välistä vuorovaikutusta. Samat kysymykset esitettiin molemmille kohderyhmille.
Tulokset osoittavat, että pienistä näkemys ja tulkintaeroista huolimatta aikuiset ja lapset kokevat suurimmaksi osaksi samat tilanteen samalla tavalla. Tuloksista kävi ilmi, että aikuiset kykenivät hahmottamaan tilanteissa monipuolisemmin kokonai-suuden, kun taas lapset eivät kyenneet vastaamaan kysymyksiin välttämättä aikuisen asemasta katsottuna. Tästä kertoo jo sekin, että usein lapset jättivät vastaamatta kohtaan, jossa heidän tuli asettua aikuisen asemaan.
Tutkimusta varten haastateltiin kyselykaavakkeilla avoimilla kysymyksillä kahdeksaa perhehoitajaa ja kahdeksaa sijaislasta. Kysymykset olivat kahdesta eri sijaishuoltoon ja lastensuojeluun liittyvästä teoksesta poimittuja kohtauksia, missä käydään lapsen ja aikuisen välistä vuorovaikutusta. Samat kysymykset esitettiin molemmille kohderyhmille.
Tulokset osoittavat, että pienistä näkemys ja tulkintaeroista huolimatta aikuiset ja lapset kokevat suurimmaksi osaksi samat tilanteen samalla tavalla. Tuloksista kävi ilmi, että aikuiset kykenivät hahmottamaan tilanteissa monipuolisemmin kokonai-suuden, kun taas lapset eivät kyenneet vastaamaan kysymyksiin välttämättä aikuisen asemasta katsottuna. Tästä kertoo jo sekin, että usein lapset jättivät vastaamatta kohtaan, jossa heidän tuli asettua aikuisen asemaan.