Graafinen ohjeisto : Mediasepät Oy
Arela, Roosa (2013)
Arela, Roosa
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305179303
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305179303
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli luoda markkinointiviestintäyhtiö Mediasepät Oy:lle graafinen ohjeisto. Ohjeiston tarkoituksena on selkeyttää ja yhdenmukaistaa Mediaseppien visuaalista ilmettä sekä helpottaa sen kanssa työskentelevien töitä. Lisäksi ohjeisto nopeuttaa työntekijöiden luomisprosessia ja työntekoa. Mediaseppien visuaalisella ilmeellä ei ole aiemmin ollut minkäänlaisia virallisia ohjeita, joten ohjeistolle oli tarvetta. Ohjeistus yhtenäistää Mediaseppien markkinointimateriaaleja sekä muuta, mikä liittyy heidän viestintäänsä ja näkyvyyteensä.
Ohjeisto kokoaa Mediaseppien visuaalisen viestinnän linjaukset ja on tarkoitettu kaikille yrityksen visuaalisen ilmeen ja viestinnän parissa työskenteleville. Yhdenmukainen visuaalinen ilme on tärkeä osa kaikkea viestintää. Visuaalinen ilme antaa viestinnälle omanlaisen persoonallisuuden ja auttaa vastaanottajaa tunnistamaan, mistä tai keneltä viesti on tulossa. Julkisen kuvan kautta välittyvät myös yrityksen tavoitteet ja arvot, joten on todella olennaista, että Mediaseppien viestintä saa yhdenmukaisemmat linjat.
Yrityksille on tärkeää, että heidän brändi ja toiminta tunnetaan. Yhtenäinen visuaalinen ilme takaa mieleenpainuvampaa näkyvyyttä markkinointiviestintäyhtiönä, ja siksi yhteisiä linjauksia on tärkeää noudattaa. Graafinen ohjeisto on viestinnän apuväline, joka määrittelee yrityksen logon ja sen ympärille rakentuvan visuaalisen ilmeen käyttötavat. Ohjeiston tarkoituksena on luoda selkeät ohjeet yhtenäisen ilmeen toteuttamiseksi ja helpottaa jokaisen viestijän työtä. Selkeä ja johdonmukainen visuaalinen ilme luo yritykselle tunnetumman identiteetin ja myös uskottavuutta.
Opinnäytetyön tuloksena syntyi kaksi versiota graafisesta ohjeistosta. Pikaversiossa käsitellään ainoastaan tärkeimmät asiat, esimerkiksi logon käyttötavat sekä typografiset linjaukset. Laajemmassa versiossa on näiden asioiden lisäksi esimerkkejä myös muista mahdollisista markkinoinnin välineistä. Ohjeistosta tehtiin painettu ja sähköinen versio.
Ohjeisto kokoaa Mediaseppien visuaalisen viestinnän linjaukset ja on tarkoitettu kaikille yrityksen visuaalisen ilmeen ja viestinnän parissa työskenteleville. Yhdenmukainen visuaalinen ilme on tärkeä osa kaikkea viestintää. Visuaalinen ilme antaa viestinnälle omanlaisen persoonallisuuden ja auttaa vastaanottajaa tunnistamaan, mistä tai keneltä viesti on tulossa. Julkisen kuvan kautta välittyvät myös yrityksen tavoitteet ja arvot, joten on todella olennaista, että Mediaseppien viestintä saa yhdenmukaisemmat linjat.
Yrityksille on tärkeää, että heidän brändi ja toiminta tunnetaan. Yhtenäinen visuaalinen ilme takaa mieleenpainuvampaa näkyvyyttä markkinointiviestintäyhtiönä, ja siksi yhteisiä linjauksia on tärkeää noudattaa. Graafinen ohjeisto on viestinnän apuväline, joka määrittelee yrityksen logon ja sen ympärille rakentuvan visuaalisen ilmeen käyttötavat. Ohjeiston tarkoituksena on luoda selkeät ohjeet yhtenäisen ilmeen toteuttamiseksi ja helpottaa jokaisen viestijän työtä. Selkeä ja johdonmukainen visuaalinen ilme luo yritykselle tunnetumman identiteetin ja myös uskottavuutta.
Opinnäytetyön tuloksena syntyi kaksi versiota graafisesta ohjeistosta. Pikaversiossa käsitellään ainoastaan tärkeimmät asiat, esimerkiksi logon käyttötavat sekä typografiset linjaukset. Laajemmassa versiossa on näiden asioiden lisäksi esimerkkejä myös muista mahdollisista markkinoinnin välineistä. Ohjeistosta tehtiin painettu ja sähköinen versio.