Henkilönostimen turvallisuus ja runkorakenteen lujuustarkastelu
Övermark, Riku (2013)
Övermark, Riku
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305179302
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305179302
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön toimeksiantajana toimi Seinäjoen Käyttöauto Oy. Käyttöauton raskaan kaluston korjaamolla oli tarve selvittää heillä käytettävien henkilönostinten turvallisuutta sekä niiden kestävyyttä. Henkilönostimia käytetään pääasiassa kuorma-autojen ja niiden perävaunujen korjaamiseen ja kasaamiseen. Henkilönostinten pituutta on jouduttu lisäämään, koska uusien standardien myötä kuorma-autojen perävaunut ovat kasvaneet pituutta. Tämä on aiheuttanut sen, että nostimet eivät ole enää tasapainossa keskituista katsottuna. Kyseisistä henkilönostimista ei ole olemassa dokumentointia.
Tämä opinnäytetyö rakentuu pääosin kahdesta pääkohdasta.
Ensimmäisessä osassa käsitellään henkilönostinten ja henkilönostojen yleistä turvallisuutta. Teoriaosassa esitellään standardien ja asetusten mukaisia toimintatapoja turvallisuuden osalta. Lisäksi nostimille laadittiin teorian pohjalta turvallisuusanalyysi, jossa ilmeni joitakin puutteita, mutta pääosin nostimia on turvallista käyttää. Turvallisuusanalyysi on liitteenä opinnäytetyön lopussa (LIITE 2).
Toisessa osassa esitellään lujuusopin yleisimmät ja tärkeimmät rasitustapaukset. Ne ovat myös hallitsevia tässä rakenteessa. Henkilönostinten runkorakenteelle suoritettiin lujuustarkastelu Autodesk Inventor-ohjelmistolla. Tuloksena saatiin määritettyä rakenteelle varmuusluku 2.05 myötörajan suhteen epäedullisimmassa kuormitustilanteessa, joka on tarpeeksi riittävä standardien osalta. Kyseisissä nostimissa varmuusluku täytyy olla vähintään 1.5 standardien mukaan.
Tämä opinnäytetyö rakentuu pääosin kahdesta pääkohdasta.
Ensimmäisessä osassa käsitellään henkilönostinten ja henkilönostojen yleistä turvallisuutta. Teoriaosassa esitellään standardien ja asetusten mukaisia toimintatapoja turvallisuuden osalta. Lisäksi nostimille laadittiin teorian pohjalta turvallisuusanalyysi, jossa ilmeni joitakin puutteita, mutta pääosin nostimia on turvallista käyttää. Turvallisuusanalyysi on liitteenä opinnäytetyön lopussa (LIITE 2).
Toisessa osassa esitellään lujuusopin yleisimmät ja tärkeimmät rasitustapaukset. Ne ovat myös hallitsevia tässä rakenteessa. Henkilönostinten runkorakenteelle suoritettiin lujuustarkastelu Autodesk Inventor-ohjelmistolla. Tuloksena saatiin määritettyä rakenteelle varmuusluku 2.05 myötörajan suhteen epäedullisimmassa kuormitustilanteessa, joka on tarpeeksi riittävä standardien osalta. Kyseisissä nostimissa varmuusluku täytyy olla vähintään 1.5 standardien mukaan.