Pienen budjetin vaikutus dokumenttielokuvaan
Kurri, Mikko (2013)
Kurri, Mikko
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305179289
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305179289
Tiivistelmä
Toiminnallinen opinnäytetyö käsittelee dokumenttielokuvan tekemistä lähes nollabudjetilla. Se pyrkii tuomaan esille pienen budjetin tuomia haasteita, hyötyjä sekä haittoja. Tekniikan kehityksen myötä laitteiston ja ohjelmiston pystyy hankkimaan kuluttajaystävälliseen hintaan. Tämä on mahdollistanut tilanteen, jossa kuka tahansa voi aloittaa elokuvan teon.
Opinnäytetyö sisältää teososan, joka on myynti- ja markkinointipaketti dokumenttielokuvalle. Teososan aihe ja työnimi on Kallio. Se sisältää kahdeksan minuutin mittaisen videonäytteen, käsikirjoituksen, synopsiksen, tuotantosuunnitelman ja budjettisuunnitelman. Kirjoittaja toimi tuotannossa ohjaajana, kuvaajana, käsikirjoittajana, tuottajana ja leikkaajana yhteistyössä Tuukka Pasasen kanssa.
Tutkimuksessa esitellään dokumenttielokuvan tunnusomaiset piirteet ja yleisesti käytetty tuotantoprosessimalli. Kirjoittajan kokemuksien, alan kirjallisuuden, verkkodokumenttien ja ohjaajahaastatteluiden kautta selvitetään pienen budjetin vaikutuksia prosessiin ja tekijöihin sekä prosessin ja tekijöiden vaikutusta budjettiin.
Opinnäytetyön tekijä on itse alalle suuntautuva opiskelija, joka pyrkii tulevaisuudessa tekemään tuotantoja dokumenttielokuvien parissa. Opinnäytetyö on kirjoitettu niin, että se sopii henkilöille, jotka ovat tekemässä ensimmäistä dokumenttiansa, opiskelevat alaa tai haluavat vahvistaa tuntemustaan dokumentin tuotantoprosessista.
Dokumenttielokuvissa laatua eivät määritä tekniset kriteerit, vaan sen tarina ja sisältö. Dokumenttien aiheet muodostuvat ympäröivästä, todellisesta elämästä. Tekijä ei aina voi itse vaikuttaa aiheen syntymiseen, vaan kyse on enemmän ajoituksesta ja päätöksestä tarttua tarinaan. Ammattilaiset tekevät dokumentteja elinkeinonaan, joten taloudellinen riski vaikuttaa tuotannon aloittamiseen. Alan opiskelijat taas hankkivat tärkeää kokemusta ja ammattitaitoa tuotannoista, joten heidän riskinsä kohdistuu enemmän ajan käyttöön. Molemmissa tapauksissa ennakkosuunnittelu ja tarkka budjetointi ovat työkaluja, jotka pienentävät riskiä. Dokumenttielokuvan tekeminen lähes nollabudjetilla ei ole mahdottomuus, mutta tekijän on oltava valmis käyttämään paljon omaa aikaansa.
Opinnäytetyö sisältää teososan, joka on myynti- ja markkinointipaketti dokumenttielokuvalle. Teososan aihe ja työnimi on Kallio. Se sisältää kahdeksan minuutin mittaisen videonäytteen, käsikirjoituksen, synopsiksen, tuotantosuunnitelman ja budjettisuunnitelman. Kirjoittaja toimi tuotannossa ohjaajana, kuvaajana, käsikirjoittajana, tuottajana ja leikkaajana yhteistyössä Tuukka Pasasen kanssa.
Tutkimuksessa esitellään dokumenttielokuvan tunnusomaiset piirteet ja yleisesti käytetty tuotantoprosessimalli. Kirjoittajan kokemuksien, alan kirjallisuuden, verkkodokumenttien ja ohjaajahaastatteluiden kautta selvitetään pienen budjetin vaikutuksia prosessiin ja tekijöihin sekä prosessin ja tekijöiden vaikutusta budjettiin.
Opinnäytetyön tekijä on itse alalle suuntautuva opiskelija, joka pyrkii tulevaisuudessa tekemään tuotantoja dokumenttielokuvien parissa. Opinnäytetyö on kirjoitettu niin, että se sopii henkilöille, jotka ovat tekemässä ensimmäistä dokumenttiansa, opiskelevat alaa tai haluavat vahvistaa tuntemustaan dokumentin tuotantoprosessista.
Dokumenttielokuvissa laatua eivät määritä tekniset kriteerit, vaan sen tarina ja sisältö. Dokumenttien aiheet muodostuvat ympäröivästä, todellisesta elämästä. Tekijä ei aina voi itse vaikuttaa aiheen syntymiseen, vaan kyse on enemmän ajoituksesta ja päätöksestä tarttua tarinaan. Ammattilaiset tekevät dokumentteja elinkeinonaan, joten taloudellinen riski vaikuttaa tuotannon aloittamiseen. Alan opiskelijat taas hankkivat tärkeää kokemusta ja ammattitaitoa tuotannoista, joten heidän riskinsä kohdistuu enemmän ajan käyttöön. Molemmissa tapauksissa ennakkosuunnittelu ja tarkka budjetointi ovat työkaluja, jotka pienentävät riskiä. Dokumenttielokuvan tekeminen lähes nollabudjetilla ei ole mahdottomuus, mutta tekijän on oltava valmis käyttämään paljon omaa aikaansa.