Asiakas- ja työtyytyväisyyden avulla taloudelliseen menestykseen : selvitys Osuuskauppa Hämeenmaan ravitsemistoimialalta vuosilta 2007-2012
Kainulainen, Minna (2013)
Kainulainen, Minna
Lahden ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305179275
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305179275
Tiivistelmä
Ylempään ammattikorkeakoulututkintoon kuuluva kehitystehtäväni selvittää ravintolan kilpailueduista asiakas- ja työtyytyväisyyttä sekä niiden vaikutusta ravintolan taloudellisen menestymisen muodostumiseen. Kehittämishankeen selvityksen aineisto koostuu Osuuskauppa Hämeenmaan ravitsemistoimialan ravintoloiden ja ravintolamaailmojen asiakas- ja työtyytyväisyystutkimustuloksista sekä yksiköiden tuloslaskelmien tuottamasta tiedosta vuosilta 2007- 2012.
Kehittämishankkeen tavoitteena on selvittää Osuuskauppa Hämeenmaalle, onko tutkimustuloksien ja taloudellisen menestymisen välillä nähtävissä yhdenmukaisia kehityssuuntia. Työ perustuu dokumentoituun aineistoon ja sen analysointiin.
Selvityksen tuloksena voin todeta, että asiakastyytyväisyyden merkitys taloudelliseen menestymiseen on liikeideasta riippuvainen. À la carte- ja pub- ravintoloissa asiakastyytyväisyyden ja taloudellisen menestymisen tunnusluvut ovat useammin samansuuntaisia kuin nopean syömisen ravintolamaailmojen tunnusluvut.
Työtyytyväisyydellä ja taloudellisella menestymisellä on voimakkaampaa samansuuntaisuutta nopean syömisen ravintolamaailmoissa kuin à la carte- ja pub- ravintoloissa. Kokonaisuudessa Osuuskauppa Hämeenmaan ravitsemistoimialalla työtyytyväisyyden ja taloudellisen menestymisen samansuuntaisuus on voimakkaampaa kuin asiakastyytyväisyyden ja taloudellisen menestymisen samansuuntaisuus.
Selvityksen perusteella voidaan sanoa, että yrityksen panostaminen henkilökunnan työtyytyväisyyteen ja työhyvinvointiin voi parhaimmillaan näkyä parempana palveluna ja asiakastyytyväisyytenä sekä taloudellisena menestymisenä.
Kehittämishankkeen tavoitteena on selvittää Osuuskauppa Hämeenmaalle, onko tutkimustuloksien ja taloudellisen menestymisen välillä nähtävissä yhdenmukaisia kehityssuuntia. Työ perustuu dokumentoituun aineistoon ja sen analysointiin.
Selvityksen tuloksena voin todeta, että asiakastyytyväisyyden merkitys taloudelliseen menestymiseen on liikeideasta riippuvainen. À la carte- ja pub- ravintoloissa asiakastyytyväisyyden ja taloudellisen menestymisen tunnusluvut ovat useammin samansuuntaisia kuin nopean syömisen ravintolamaailmojen tunnusluvut.
Työtyytyväisyydellä ja taloudellisella menestymisellä on voimakkaampaa samansuuntaisuutta nopean syömisen ravintolamaailmoissa kuin à la carte- ja pub- ravintoloissa. Kokonaisuudessa Osuuskauppa Hämeenmaan ravitsemistoimialalla työtyytyväisyyden ja taloudellisen menestymisen samansuuntaisuus on voimakkaampaa kuin asiakastyytyväisyyden ja taloudellisen menestymisen samansuuntaisuus.
Selvityksen perusteella voidaan sanoa, että yrityksen panostaminen henkilökunnan työtyytyväisyyteen ja työhyvinvointiin voi parhaimmillaan näkyä parempana palveluna ja asiakastyytyväisyytenä sekä taloudellisena menestymisenä.