"Nyt vain kaikki hyvät ideat käyttöön!" : Toiminnalliset mediapajat mediakasvatuksen innostamisen välineenä
Rosenqvist, Katriina (2013)
Rosenqvist, Katriina
Hämeen ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305179226
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305179226
Tiivistelmä
TIIVISTELMÄ
Tässä opinnäytetyössä tehtiin mediakasvatukseen liittyvää laadullista tutkimusta yleisönäkökulmasta, teknologiasuuntautuneesti. Tavoitteena oli välittää tietoa ja käytännön osaamista Vatilan päivähoitoalueen esikouluryhmien opettajille Epun mediareppu -hankkeeseen liittyvistä kamerasuunnistus-, äänilotto- ja animaatiomediapajoista. Kymmenen esiopettajaa teki toiminnallisessa mediapajaillassa digikameran, Handy recorderin, tietokoneen ja Movie Maker -ohjelman avulla audiovisuaalisia pelejä ja esityksiä. Aineisto hankittiin mediatyöpajoista opettajien kokemuskertomuksina. Samalla selvitettiin alueen mediakasvatusta ryhmähaastattelun avulla. Tutkimuksessa kartoitettiin lisäksi alueen päiväkotien mediakasvatuksen taustalla olevia arvoja ja toimintaperiaatteita.
Vatialan päivähoitoalueella mediakasvatus välittyy monipuolisena ja tavoitteellisena toimintana. Siinä painotetaan lapsen omaa aktiivista roolia ja lapsille ominaisia toimintatapoja sekä mediakasvatuksen liittämistä esiopetuksen arkeen. Tämän aikaisemman mediatoimijuutensa valossa opettajat näyttivät olevan vastaanottavaisempia myös uudenlaisten mediataitojen opettelemiseen. Toimiminen erilaisissa mediavälineisiin liittyvissä rooleissa näytti lisäävän opettajien aktiivisuutta ja motivaatiota laitteiden käyttöön. He innostuivat valokuvasuunnistuksesta ja äänilotosta, mutta kokivat animaation teon hankalana. Animaatioita pidettiin kuitenkin merkityksellisinä päiväkodin ja koulun yhteistyössä.
Mediapajatoimintaan osallistuminen innosti opettajia. Se näytti kasvattaneen myös heidän tietoteknisen mediakasvatuksen tavoitteisiin liittyvää pedagogista osaamistaan, sillä kaikkiin kolmeen mediapajaan ideoitiin paljon käytännön sovelluksia. Mediapajatoiminnan haasteiksi koettiin se, että mediapajat vievät paljon aikaa, laitteet eivät aina toimi tai niitä ei ole. Myös tietokoneohjelmien käyttö koettiin vaikeaksi. Ongelmia tulevaisuudessa tuottanee myös osaamisen jakaminen, mikä voisi olla kiinnostava jatkotutkimuksenkin aihe.
Tässä opinnäytetyössä tehtiin mediakasvatukseen liittyvää laadullista tutkimusta yleisönäkökulmasta, teknologiasuuntautuneesti. Tavoitteena oli välittää tietoa ja käytännön osaamista Vatilan päivähoitoalueen esikouluryhmien opettajille Epun mediareppu -hankkeeseen liittyvistä kamerasuunnistus-, äänilotto- ja animaatiomediapajoista. Kymmenen esiopettajaa teki toiminnallisessa mediapajaillassa digikameran, Handy recorderin, tietokoneen ja Movie Maker -ohjelman avulla audiovisuaalisia pelejä ja esityksiä. Aineisto hankittiin mediatyöpajoista opettajien kokemuskertomuksina. Samalla selvitettiin alueen mediakasvatusta ryhmähaastattelun avulla. Tutkimuksessa kartoitettiin lisäksi alueen päiväkotien mediakasvatuksen taustalla olevia arvoja ja toimintaperiaatteita.
Vatialan päivähoitoalueella mediakasvatus välittyy monipuolisena ja tavoitteellisena toimintana. Siinä painotetaan lapsen omaa aktiivista roolia ja lapsille ominaisia toimintatapoja sekä mediakasvatuksen liittämistä esiopetuksen arkeen. Tämän aikaisemman mediatoimijuutensa valossa opettajat näyttivät olevan vastaanottavaisempia myös uudenlaisten mediataitojen opettelemiseen. Toimiminen erilaisissa mediavälineisiin liittyvissä rooleissa näytti lisäävän opettajien aktiivisuutta ja motivaatiota laitteiden käyttöön. He innostuivat valokuvasuunnistuksesta ja äänilotosta, mutta kokivat animaation teon hankalana. Animaatioita pidettiin kuitenkin merkityksellisinä päiväkodin ja koulun yhteistyössä.
Mediapajatoimintaan osallistuminen innosti opettajia. Se näytti kasvattaneen myös heidän tietoteknisen mediakasvatuksen tavoitteisiin liittyvää pedagogista osaamistaan, sillä kaikkiin kolmeen mediapajaan ideoitiin paljon käytännön sovelluksia. Mediapajatoiminnan haasteiksi koettiin se, että mediapajat vievät paljon aikaa, laitteet eivät aina toimi tai niitä ei ole. Myös tietokoneohjelmien käyttö koettiin vaikeaksi. Ongelmia tulevaisuudessa tuottanee myös osaamisen jakaminen, mikä voisi olla kiinnostava jatkotutkimuksenkin aihe.