Verkkopalvelut osana äitiysneuvolan toimintaa
Pirttimäki, Tea (2013)
Pirttimäki, Tea
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305179169
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305179169
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kuvata Porin perusturvan alueella äitiysneuvolan raskaana olevien asiakkaiden mielipiteitä verkkopalveluiden tarpeellisuudesta sekä palveluiden sisällöstä. Opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa tietoa, jota voidaan hyödyntää äitiysneuvolan palveluiden kehittämisessä.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin kvantitatiivista kyselytutkimusta. Aineisto kerättiin standardoidulla kyselylomakkeella, jossa vastaajien mielipiteitä mitattiin neliportaisella Likertin asteikolla sekä yhdellä avoimella kysymyksellä. Tutkimuksen kohdejoukko oli Länsi- ja Keski-Porin sekä Ulvilan äitiysneuvoloiden raskaana olevat asiakkaat. Kyselylomakkeita jaettiin yhteensä 65 kappaletta. Täytettyjä lomakkeita pa-lautettiin 41, jolloin vastausprosentiksi saatiin 63 %. Aineisto analysoitiin Excelin Tixel ohjelmalla ja avoin kysymys analysoitiin sisällön analyysillä. Tulokset esitetään kuvioiden ja taulukoiden avulla frekvenssijakaumina.
Yhteenvetona tuloksista voidaan päätellä, että raskaana olevat asiakkaat arvioivat verkkopalvelut hyödyllisenä lisäpalveluna osana Porin Perusturvan äitiysneuvolan toimintaa. Vastauksista ilmeni, että muutama raskaana oleva asiakas ei ollut kiinnostunut verkkopalveluiden käyttämisestä ja he arvioivat sen turhaksi. Tästä voidaan päätellä, että äitiysneuvolan verkkopalveluiden käyttäminen olisi hyvä perustua vapaaehtoisuuteen.
Opinnäytetyön tulosten perusteella äitiysneuvolan verkkopalvelut havaittiin soveltuvan tiedonjakoon, ajanvaraukseen ja vertaistukeen. Äitiysneuvolan verkkopalveluiden käyttö raskauteen, synnytykseen ja lapsen hoitoon liittyvien asioiden oppimisen tukena arvioitiin myös tärkeäksi. Verkkopalveluiden kautta olisi myös tarpeellista saada yhteys äitiysneuvolan terveydenhoitajaan ja lääkäriin.
Kansalaisille tarjottavat verkkopalvelut ovat osa sosiaali- ja terveyspalveluiden tulevaisuutta, sillä tarve joustavalle verkkoasioinnille kasvaa jatkuvasti. Tuoreiden selvitysten mukaan neuvolajärjestelmän perusta on kunnossa, mutta sisältö voisi vastata paremmin lasta odottavien perheiden tarpeita. Tämä edellyttää nopeita toimenpiteitä. Äitiysneuvoloiden verkkopalvelut voisivat toimia apukeinona neuvoloiden toimintakyvyn säilyttämiseksi. Internetin kautta on mahdollista jakaa luotettavaa tietoa lapsen odotuksesta, synnytyksestä ja sen jälkeiseen aikaan liittyvistä asioista.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin kvantitatiivista kyselytutkimusta. Aineisto kerättiin standardoidulla kyselylomakkeella, jossa vastaajien mielipiteitä mitattiin neliportaisella Likertin asteikolla sekä yhdellä avoimella kysymyksellä. Tutkimuksen kohdejoukko oli Länsi- ja Keski-Porin sekä Ulvilan äitiysneuvoloiden raskaana olevat asiakkaat. Kyselylomakkeita jaettiin yhteensä 65 kappaletta. Täytettyjä lomakkeita pa-lautettiin 41, jolloin vastausprosentiksi saatiin 63 %. Aineisto analysoitiin Excelin Tixel ohjelmalla ja avoin kysymys analysoitiin sisällön analyysillä. Tulokset esitetään kuvioiden ja taulukoiden avulla frekvenssijakaumina.
Yhteenvetona tuloksista voidaan päätellä, että raskaana olevat asiakkaat arvioivat verkkopalvelut hyödyllisenä lisäpalveluna osana Porin Perusturvan äitiysneuvolan toimintaa. Vastauksista ilmeni, että muutama raskaana oleva asiakas ei ollut kiinnostunut verkkopalveluiden käyttämisestä ja he arvioivat sen turhaksi. Tästä voidaan päätellä, että äitiysneuvolan verkkopalveluiden käyttäminen olisi hyvä perustua vapaaehtoisuuteen.
Opinnäytetyön tulosten perusteella äitiysneuvolan verkkopalvelut havaittiin soveltuvan tiedonjakoon, ajanvaraukseen ja vertaistukeen. Äitiysneuvolan verkkopalveluiden käyttö raskauteen, synnytykseen ja lapsen hoitoon liittyvien asioiden oppimisen tukena arvioitiin myös tärkeäksi. Verkkopalveluiden kautta olisi myös tarpeellista saada yhteys äitiysneuvolan terveydenhoitajaan ja lääkäriin.
Kansalaisille tarjottavat verkkopalvelut ovat osa sosiaali- ja terveyspalveluiden tulevaisuutta, sillä tarve joustavalle verkkoasioinnille kasvaa jatkuvasti. Tuoreiden selvitysten mukaan neuvolajärjestelmän perusta on kunnossa, mutta sisältö voisi vastata paremmin lasta odottavien perheiden tarpeita. Tämä edellyttää nopeita toimenpiteitä. Äitiysneuvoloiden verkkopalvelut voisivat toimia apukeinona neuvoloiden toimintakyvyn säilyttämiseksi. Internetin kautta on mahdollista jakaa luotettavaa tietoa lapsen odotuksesta, synnytyksestä ja sen jälkeiseen aikaan liittyvistä asioista.