Ford 302 -moottorin simulointi
Kangasniemi, Jarno (2013)
Kangasniemi, Jarno
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305179149
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305179149
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä perehdyttiin simulointiohjelmistoon ja simuloitiin sen avulla Ford Racingin 302 -moottori. Simulointiohjelmistona käytettiin moottoreiden ja ajoneuvojen simuloimiseen tarkoitettua Gamma Technologiesin GT-Suitea. Ohjelmisto koostuu eri moduuleista, joista moottorin suorituskyvyn simuloimiseen käytetään GT-Poweria.
Työn tavoitteena oli rakentaa toimiva simulointimalli Ford 302 -moottorista ja verrata siitä saatuja simulointituloksia moottoridynamometristä saatuihin suorituskykyarvoihin. Tavoitteena oli myös simuloinnin avulla parantaa moottorin suorituskykyä optimoimalla siihen uusi nokka-akseli moottorin huipputehon kasvattamiseksi.
Koska käytetty simulointiohjelmisto on hyvin monimutkainen ja laaja, työn alussa selvitetään ohjelmiston perusrakennetta ja toimintaa. Seuraavaksi käsitellään simulointimallin rakentamisessa huomioitavia yleisiä ohjeita ja suosituksia.
Lisäksi työssä ohjeistetaan simulointimallin korreloimista todellisen moottoriin kanssa sekä tarkastellaan kalibrointimenetelmiä. Lopuksi käydään läpi Ford 302 -moottorin simulointi-mallin rakenne ja kuvataan optimointityökalun käyttämistä nokka-akselin optimoinnissa sekä analysoidaan simuloinnin tuloksia.
Opinnäytetyö antaa perustiedot ohjelman perusrakenteesta, laskentakokonaisuudesta ja yleisistä ohjeista. Työn kirjallisen tuotoksen tarkoituksena on myös toimia Metropolia Ammattikorkeakoulun oppaana tulevissa simulointisovelluksissa.
Työn tavoitteena oli rakentaa toimiva simulointimalli Ford 302 -moottorista ja verrata siitä saatuja simulointituloksia moottoridynamometristä saatuihin suorituskykyarvoihin. Tavoitteena oli myös simuloinnin avulla parantaa moottorin suorituskykyä optimoimalla siihen uusi nokka-akseli moottorin huipputehon kasvattamiseksi.
Koska käytetty simulointiohjelmisto on hyvin monimutkainen ja laaja, työn alussa selvitetään ohjelmiston perusrakennetta ja toimintaa. Seuraavaksi käsitellään simulointimallin rakentamisessa huomioitavia yleisiä ohjeita ja suosituksia.
Lisäksi työssä ohjeistetaan simulointimallin korreloimista todellisen moottoriin kanssa sekä tarkastellaan kalibrointimenetelmiä. Lopuksi käydään läpi Ford 302 -moottorin simulointi-mallin rakenne ja kuvataan optimointityökalun käyttämistä nokka-akselin optimoinnissa sekä analysoidaan simuloinnin tuloksia.
Opinnäytetyö antaa perustiedot ohjelman perusrakenteesta, laskentakokonaisuudesta ja yleisistä ohjeista. Työn kirjallisen tuotoksen tarkoituksena on myös toimia Metropolia Ammattikorkeakoulun oppaana tulevissa simulointisovelluksissa.