Tiedottaminen kauppakeskusrakentamisessa : case Turun Yliopistonkatu 20
Simpanen, Juuso-Antti (2013)
Simpanen, Juuso-Antti
Turun ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305179140
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305179140
Tiivistelmä
Tutkielman tarkoituksena on syventyä kauppakeskusrakentamisen suurimpiin haasteisiin, joita ovat työmaan vaikutuspiirissä toimivien yritysten sekä asiakkaiden huomioon ottaminen sekä ulkoinen viestintä. Tutkielma tarkastelee kauppakeskustyömaan vaativuuteen sekä tiedottamiseen liittyviä asioita rakennushankkeen eri vaiheissa. Lisäksi tutkielma käsittelee tiedottamista yleisellä tasolla, johon on liitetty esimerkkitapauksia Skanska Talonrakennus Oy:n työmaalta. Kilpailu rakennusalan urakoista on kiristynyt, ja saadakseen urakan yrityksen täytyy oikeanlaisen hinnoittelun lisäksi hallita rakentamisen taidot. Näihin rakentamisen taitoihin voidaan nykypäivänä lukea mukaan myös sosiaaliset sekä ulkoisen ja sisäisen viestinnän taidot. Tutkielma on toteutettu omien kokemusten, puhelinhaastattelun sekä kauppakeskuksessa toimivien yritysten arviointikyselyn pohjalta. Lisäksi tukena on käytetty kirjallista aineistoa. Tutkielman tilaajana toimi Skanska Talonrakennus Oy, ja case-työmaana toimi Skanska Talonrakennus Oy:n Turun Yliopistonkatu 20:n työmaa. Tutkielman perusteella kauppakeskuksen ympäristössä toimivat yritykset arvostavat heidän ja asiakkaidensa turvallisuuden huolehtimista sekä viikoittaista tiedottamista eri työvaiheista. Myös reagointia nopeasti muuttuviin asioihin pidetään tärkeänä rakentajan toimesta. Työmailta vaaditaan sosiaalisia ja viestinnällisiä taitoja vastata tämän kaltaisiin vaatimuksiin ja ottaa huomioon työmaan välittömässä tai välillisessä vaikutuspiirissä olevat naapurit. Työmaan toimintatavat määrittelevät hyvin pitkälti ihmisten yrityksestä mieltämän imagon ja maineen asioiden hoidossa. Nykyajan ammattirakentaja osaa rakentamisen lisäksi sosiaaliset ja viestinnälliset taidot.