Liikegrafiikka televisio-ohjelmissa
Noki, Anna-Kaisa (2013)
Noki, Anna-Kaisa
Tampereen ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305179123
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305179123
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on löytää keskeisiä ajatuksia tv-grafiikoiden kehityksestä, työprosessista ja liikegrafiikan ilmaisukeinoista, televisio-ohjelmien muuttuneet jakelukanavat huomioiden.
Pääasiallisina esimerkkitapauksina toimivat Matkaoppaat -sarjan neljäs kausi ja uutuussarjat Ypäjä ja Ullan Unelmakakku. Sarjojen liikegrafiikat toteutettiin saman tuotantoyhtiön suojissa ja opinnäytetyön tarkoituksena on vertailla ja arvioida erilaisia lähtökohtia ja työtapoja sekä oivaltaa, miten suunnittelija tavoittelee töissään katsojien huomiota. Variaatioita työtapoihin etsien myös toisen liikegraafikon näkemykset ja havainnot on otettu huomioon. Opinnäytetyön tarkoitus on selvittää, mikä on liikegrafiikan perimmäinen tarkoitus televisio-ohjelman luomiskokonaisuudessa?
Ennen työprosessin ja visuaalisten ilmaisukeinojen analysointia, tutkin liikegrafiikan kehitystä ja selvittän mistä tv-grafiikoista on kyse. Tämän jälkeen esittelen pääasialliset esimerkkitapaukset työvaiheiden kautta ja etsin työprosessiin variaatioita parin muun esimerkin avulla. Lähestymistapa on kaksitahoinen, sillä sekä asiakkaan että liikegraafikoiden havainnot otetaan analyysissä huomioon. Pienellä budjetilla ja tiukalla aikataululla työskentelevä suunnittelija on pitkälti asiakkaan toiveiden kahlitsema, mutta luovuudelle tulee silti jäädä tilaa ja pyrinkin löytämään tämän ammattialan intohimon ja tämän päivän haasteet.
Osana tv-grafiikoiden nykypäivän haasteita on television uudelleen määrittäminen.
Televisio on siirtynyt olohuoneesta kuluttajien mukana kulkeviin erilaisiin alustoihin tableteista älypuhelimiin uusien jakelukanavien muodossa. Tällä pohdiskelulla haluan syventää opinnäytetyötäni, sillä television vaatimukset ovat muuttumassa radikaalisti ja on sen vuoksi tärkeä ottaa esille, sillä se vaikuttaa myös liikegraafikkojen työnkuvaan.
Aihepiiristä on löydettävissä hyvin vähän suomenkielistä kirjallisuutta, joten tämä opinnäytetyö toimii hyvänä opuksena heille, jotka ovat kiinnostuneet ymmärtämään liikegrafiikan moniulotteista visuaalista ammattialaa erilaisten näkökulmien kautta.
Pääasiallisina esimerkkitapauksina toimivat Matkaoppaat -sarjan neljäs kausi ja uutuussarjat Ypäjä ja Ullan Unelmakakku. Sarjojen liikegrafiikat toteutettiin saman tuotantoyhtiön suojissa ja opinnäytetyön tarkoituksena on vertailla ja arvioida erilaisia lähtökohtia ja työtapoja sekä oivaltaa, miten suunnittelija tavoittelee töissään katsojien huomiota. Variaatioita työtapoihin etsien myös toisen liikegraafikon näkemykset ja havainnot on otettu huomioon. Opinnäytetyön tarkoitus on selvittää, mikä on liikegrafiikan perimmäinen tarkoitus televisio-ohjelman luomiskokonaisuudessa?
Ennen työprosessin ja visuaalisten ilmaisukeinojen analysointia, tutkin liikegrafiikan kehitystä ja selvittän mistä tv-grafiikoista on kyse. Tämän jälkeen esittelen pääasialliset esimerkkitapaukset työvaiheiden kautta ja etsin työprosessiin variaatioita parin muun esimerkin avulla. Lähestymistapa on kaksitahoinen, sillä sekä asiakkaan että liikegraafikoiden havainnot otetaan analyysissä huomioon. Pienellä budjetilla ja tiukalla aikataululla työskentelevä suunnittelija on pitkälti asiakkaan toiveiden kahlitsema, mutta luovuudelle tulee silti jäädä tilaa ja pyrinkin löytämään tämän ammattialan intohimon ja tämän päivän haasteet.
Osana tv-grafiikoiden nykypäivän haasteita on television uudelleen määrittäminen.
Televisio on siirtynyt olohuoneesta kuluttajien mukana kulkeviin erilaisiin alustoihin tableteista älypuhelimiin uusien jakelukanavien muodossa. Tällä pohdiskelulla haluan syventää opinnäytetyötäni, sillä television vaatimukset ovat muuttumassa radikaalisti ja on sen vuoksi tärkeä ottaa esille, sillä se vaikuttaa myös liikegraafikkojen työnkuvaan.
Aihepiiristä on löydettävissä hyvin vähän suomenkielistä kirjallisuutta, joten tämä opinnäytetyö toimii hyvänä opuksena heille, jotka ovat kiinnostuneet ymmärtämään liikegrafiikan moniulotteista visuaalista ammattialaa erilaisten näkökulmien kautta.