Analoginen summaus
Koppelomäki, Juha-Matti (2013)
Lataukset:
Koppelomäki, Juha-Matti
Tampereen ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305179121
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305179121
Tiivistelmä
Toteutin analogisen summauksen äänittämälleni ja miksaamalleni äänitteelle. Samalla perehdyin analogiseen summaukseen käytettäviin laitteisiin ja menetelmiin sekä digitaalisen ja analogisen summauksen eroihin. Tavoitteena oli saada selville onko analoginen summaus jollain tavalla parempi, kuin digitaalinen summaus. Löytääkseni vastauksen perehdyin, mitä aiheesta oli jo aiemmin kirjoitettu sekä tein mittauksia ja vertailua itse äänitetylle lähdemateriaalille.
Päädyin siihen lopputulemaan, että monikanavainen analoginen summaus ei poikkea digitaalisesta summauksesta, vaan kyse on analogisen laitteen aiheuttamista häiriötuotteista, joita on mahdollista myös saada aikaan summaamalla stereomiksaus digitaalisesti ja reitittämällä se kahteen analogiseen kanavaan. Pieniä eroavaisuuksia löytyi mittaamalla, mutta kuuntelemalla erot olivat liian pieniä havaittavaksi.
Analogisen laitteen häiriötuotteiden, kuten särön, merkitystä taiteellisena tehokeinona ei voi kuitenkaan vähätellä. Musiikissa on kyse pääasiassa taiteellisesta tuotteesta, jossa analogisen laitteen epätäydellisyydet voivat toimia luonnetta ja omalaatuisuutta tehostavina efekteinä. Äänenlaadullista parannusta analogisella summauksella ei kuitenkaan pystytä saavuttamaan sen oikeassa merkityksessä, vaan kyse on pikemminkin äänenlaadun tarkoituksenmukaisesta heikentämisestä. Se ei tarkoita, että analoginen summaus kuulostaisi huonommalta.
Päädyin siihen lopputulemaan, että monikanavainen analoginen summaus ei poikkea digitaalisesta summauksesta, vaan kyse on analogisen laitteen aiheuttamista häiriötuotteista, joita on mahdollista myös saada aikaan summaamalla stereomiksaus digitaalisesti ja reitittämällä se kahteen analogiseen kanavaan. Pieniä eroavaisuuksia löytyi mittaamalla, mutta kuuntelemalla erot olivat liian pieniä havaittavaksi.
Analogisen laitteen häiriötuotteiden, kuten särön, merkitystä taiteellisena tehokeinona ei voi kuitenkaan vähätellä. Musiikissa on kyse pääasiassa taiteellisesta tuotteesta, jossa analogisen laitteen epätäydellisyydet voivat toimia luonnetta ja omalaatuisuutta tehostavina efekteinä. Äänenlaadullista parannusta analogisella summauksella ei kuitenkaan pystytä saavuttamaan sen oikeassa merkityksessä, vaan kyse on pikemminkin äänenlaadun tarkoituksenmukaisesta heikentämisestä. Se ei tarkoita, että analoginen summaus kuulostaisi huonommalta.