Pirkanmaan-Satakunnan maanmittaustoimiston asiakaspalvelun uusi toimintamalli
Yli-Olli, Niina (2013)
Yli-Olli, Niina
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305169101
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305169101
Tiivistelmä
Tämän insinöörityön aihe on Pirkanmaan–Satakunnan maanmittaustoimiston asiakaspalvelun uusi toimintamalli. Insinöörityö tehtiin yhteistyössä Maanmittauslaitoksen kanssa ja toteutettiin osana Pöllö-projektia.
Työn tavoitteena oli kerätä ja analysoida aineistoa asiakaspalvelun uuden toimintamallin laatimista varten. Selvitettäviä asioita olivat muun muassa Pirkanmaan–Satakunnan maanmittaustoimiston eri prosessien näkemykset asiakaspalvelun uuden toimintamallin rakentamisesta ja vaikutuksista. Työssä selvitettiin asiakaspalvelun toimintaa eri organisaatiossa sekä perehdyttiin Maanmittauslaitoksen toimintaan, organisaatioon ja johtamisjärjestelmään.
Tiedonkeruutavaksi valittiin kysely. Kyselyaineisto kerättiin haastattelujen, videohaastattelujen ja sähköpostilla lähetettävien kyselylomakkeiden avulla. Kyselyn kohteiksi valittiin Pirkanmaan–Satakunnan maanmittaustoimiston eri prosessit sekä Etelä-Suomen ja Lapin maanmittaustoimistojen asiakaspalvelut, joissa uusi toimintamalli oli jo käytössä. Näkökulmaa toimintamallin laatimiseen haettiin myös tutustumalla Elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskuksen liikenteen asiakaspalvelukeskukseen.
Lähteinä käytettiin Maanmittauslaitoksen sisäistä aineistoa, Maanmittauslaitoksen henkilökunnan haastatteluja sekä kirjallisuutta.
Tuloksena saatiin aineisto asiakaspalvelun uuden toimintamallin laatimista varten.
Työn tavoitteena oli kerätä ja analysoida aineistoa asiakaspalvelun uuden toimintamallin laatimista varten. Selvitettäviä asioita olivat muun muassa Pirkanmaan–Satakunnan maanmittaustoimiston eri prosessien näkemykset asiakaspalvelun uuden toimintamallin rakentamisesta ja vaikutuksista. Työssä selvitettiin asiakaspalvelun toimintaa eri organisaatiossa sekä perehdyttiin Maanmittauslaitoksen toimintaan, organisaatioon ja johtamisjärjestelmään.
Tiedonkeruutavaksi valittiin kysely. Kyselyaineisto kerättiin haastattelujen, videohaastattelujen ja sähköpostilla lähetettävien kyselylomakkeiden avulla. Kyselyn kohteiksi valittiin Pirkanmaan–Satakunnan maanmittaustoimiston eri prosessit sekä Etelä-Suomen ja Lapin maanmittaustoimistojen asiakaspalvelut, joissa uusi toimintamalli oli jo käytössä. Näkökulmaa toimintamallin laatimiseen haettiin myös tutustumalla Elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskuksen liikenteen asiakaspalvelukeskukseen.
Lähteinä käytettiin Maanmittauslaitoksen sisäistä aineistoa, Maanmittauslaitoksen henkilökunnan haastatteluja sekä kirjallisuutta.
Tuloksena saatiin aineisto asiakaspalvelun uuden toimintamallin laatimista varten.