Keramiikkaa Suvi Heinilä : Yritystoiminnan alkulähteillä
Heinilä, Suvi (2013)
Heinilä, Suvi
Hämeen ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305169099
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305169099
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena on oman keramiikka-alan yritystoiminnan suunnittelu. Työn tavoitteena oli määritellä yritystoiminnan sisältöä ja tuotteita sen perustamista varten. Työhön sisältyi yrityksen laadun määrittely, olemassa olevien tuotteiden tarkastelua sekä kotimaisen piensarjatuotetun käyttökeramiikan markkinatilanteen selvitystä. Opinnäytetyössä hyödynnettiin jo olemassa olevista tuotteista saatua kokemusperäistä tietoa, sekä Hämeen ammattikorkeakoulussa suoritettuja starttihautomo-opintoja.
Yritystoiminnan sisältöä suunniteltiin liiketoimintasuunnitelman avulla, jota laadittiin opinnäytetyön kanssa rinnakkain starttihautomossa. Olemassa olevia tuotteita analysoitiin sekä pohdittiin niiden tuotekehityksen tarvetta. Tuotteisiin liittyvää tietoa saatiin myös keväällä 2013 pidetystä Kattaillen-myyntinäyttelystä. Näyttely toimi tuotteiden markkinatunnusteluna, jonka avulla saatiin tietoa tuotteiden herättämästä kiinnostuksesta. Kotimaisen piensarjatuotetun käyttökeramiikan markkinatilannetta tutkittiin kyselyn, haastattelun ja havainnoinnin avulla, joilla selvitettiin minkälaista käyttökeramiikkaa on tällä hetkellä saatavilla ja minkälaisia puutteita tarjonnasta löytyy. Lisäksi keramiikan kysynnän tilannetta selvitettiin myymälöiden näkökulmasta. Tutkimuksen avulla saatiin käsitys myös siitä, mihin yritys sijoittuu keramiikan kentällä ja mitkä ovat sopivia jälleen-myyntikanavia yrityksen tuotteille.
Työn tuloksena syntyi suunnitelma tulevan yritystoiminnan sisällöstä. Opinnäytetyön pohjalta määriteltiin yrityksen uusien tuotteiden suunnittelun tarve sekä annettiin tulevalle tuotesuunnittelulle suuntaviivat. Opinnäytetyöprosessi antoi käsityksen tulevan yrityksen toiminnasta ja työ toimii yrityksen perustamisen lähtökohtana.
Yritystoiminnan sisältöä suunniteltiin liiketoimintasuunnitelman avulla, jota laadittiin opinnäytetyön kanssa rinnakkain starttihautomossa. Olemassa olevia tuotteita analysoitiin sekä pohdittiin niiden tuotekehityksen tarvetta. Tuotteisiin liittyvää tietoa saatiin myös keväällä 2013 pidetystä Kattaillen-myyntinäyttelystä. Näyttely toimi tuotteiden markkinatunnusteluna, jonka avulla saatiin tietoa tuotteiden herättämästä kiinnostuksesta. Kotimaisen piensarjatuotetun käyttökeramiikan markkinatilannetta tutkittiin kyselyn, haastattelun ja havainnoinnin avulla, joilla selvitettiin minkälaista käyttökeramiikkaa on tällä hetkellä saatavilla ja minkälaisia puutteita tarjonnasta löytyy. Lisäksi keramiikan kysynnän tilannetta selvitettiin myymälöiden näkökulmasta. Tutkimuksen avulla saatiin käsitys myös siitä, mihin yritys sijoittuu keramiikan kentällä ja mitkä ovat sopivia jälleen-myyntikanavia yrityksen tuotteille.
Työn tuloksena syntyi suunnitelma tulevan yritystoiminnan sisällöstä. Opinnäytetyön pohjalta määriteltiin yrityksen uusien tuotteiden suunnittelun tarve sekä annettiin tulevalle tuotesuunnittelulle suuntaviivat. Opinnäytetyöprosessi antoi käsityksen tulevan yrityksen toiminnasta ja työ toimii yrityksen perustamisen lähtökohtana.