Sisällön tuottaminen Hyvinvointi-TV:n liikuntatuokioihin Pyhtään kunnan kotihoidossa
Majander, Tiina (2013)
Majander, Tiina
Saimaan ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305169095
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305169095
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää miten Hyvinvointi-TV:tä voidaan hyödyntää Pyhtään kunnan kotihoidossa tuottamalla sisältöä ikääntyneille kotihoidon asiakkaille toimintakyvyn tueksi. Pyhtään kunta oli mukana Kaakon SO-TE–INTO –hankkeeseen liittyvässä omaishoitajille suunnatussa Hyvinvointi-TV kokeilussa. Kaakon SOTE-INTO -hanke päättyi 31.10.2012 ja Pyhtään kunta päätti jatkaa hyvinvointiteknologian kokeilua kotihoidon asiakkailla. Palveluntuottajaksi valittiin kajaanilainen Ebsolut Oy -niminen yritys, joka tuotti Pyhtään kotihoidon videopohjaisen Kotihoiva-palvelun. Ebsolut Oy:n Hyvinvointi-TV on nimeltään Palvelu-TV.
Kotihoidon asiakkaista valittiin pilottiryhmä, joista yhdeksän oli yksin asuvia ja yksi pariskunta. Valintakriteereinä Kotihoiva-palvelun kokeilujaksoon valitsemiselle oli mm. asiakkaan yksinäisyys ja sosiaalisten kontaktien tarve sekä asiakkaan turvattomuuden tunne. Pilottiryhmän asiakkaat olivat iältään 60 - 90–vuotiaita. Kotihoiva-palvelun kokeilujakso 1.11.2012 - 30.9.2013 oli valituille asiakkaille maksuton.
Pyhtään kotihoidon Kotihoiva-palvelun viikko-ohjelmaa varten koottiin materiaalia liikuntatuokioiden ohjaamista varten. Materiaali valittiin niin, että jokainen kotihoidon työntekijä pystyy ohjaamaan tuokion. Materiaalin tarkoitus oli toimia liikuntatuokion ohjaamista tukevana käsikirjana, joka antaa jokaiselle tuokiota ohjaavalle työntekijälle myös mahdollisuuden varioida liikuntahetkeä omat taidot ja erityisosaamiset huomioon ottaen. Opinnäytetyö oli osa kotihoidon kehittämistyötä ja yksi osa Kotihoiva-palvelun viikko-ohjelman suurempaa kokonaisuutta.
Palvelu-TV:n kokeilujaksoa on takana noin kolme kuukautta, ja käyttökokemukset ovat vielä vähäiset. Voidaan silti todeta, että niin asiakkaat kuin kotihoidon työntekijätkin ovat suhtautuneet kotihoidon teknologiakokeiluun avoimin ja ennakkoluulottomin mielin. Joka arkiaamu kotihoidon henkilökunta on ohjannut Palvelu-TV:n välityksellä noin 15 minuutin aamujumppatuokion, ja suurin osa pilottiryhmän asiakkaista on aktiivisesti osallistunut tuokioihin. Asiakkaat tarvitsevat vielä rohkaisua ja kannustusta Palvelu-TV:n käyttämiseen. Samoin työntekijät kaipaavat lisää perehdytystä Palvelu-TV:n tarjoamiin uusiin mahdollisuuksiin hoitotyössä. Toiminnan juurruttaminen vie aikaa, mutta hyvinvointiteknologian avulla voidaan mahdollisesti tuoda lisää aikaa hoivalle sekä lisätä iäkkäiden omatoimisuutta ja virikkeellistä elämää.
Kotihoidon asiakkaista valittiin pilottiryhmä, joista yhdeksän oli yksin asuvia ja yksi pariskunta. Valintakriteereinä Kotihoiva-palvelun kokeilujaksoon valitsemiselle oli mm. asiakkaan yksinäisyys ja sosiaalisten kontaktien tarve sekä asiakkaan turvattomuuden tunne. Pilottiryhmän asiakkaat olivat iältään 60 - 90–vuotiaita. Kotihoiva-palvelun kokeilujakso 1.11.2012 - 30.9.2013 oli valituille asiakkaille maksuton.
Pyhtään kotihoidon Kotihoiva-palvelun viikko-ohjelmaa varten koottiin materiaalia liikuntatuokioiden ohjaamista varten. Materiaali valittiin niin, että jokainen kotihoidon työntekijä pystyy ohjaamaan tuokion. Materiaalin tarkoitus oli toimia liikuntatuokion ohjaamista tukevana käsikirjana, joka antaa jokaiselle tuokiota ohjaavalle työntekijälle myös mahdollisuuden varioida liikuntahetkeä omat taidot ja erityisosaamiset huomioon ottaen. Opinnäytetyö oli osa kotihoidon kehittämistyötä ja yksi osa Kotihoiva-palvelun viikko-ohjelman suurempaa kokonaisuutta.
Palvelu-TV:n kokeilujaksoa on takana noin kolme kuukautta, ja käyttökokemukset ovat vielä vähäiset. Voidaan silti todeta, että niin asiakkaat kuin kotihoidon työntekijätkin ovat suhtautuneet kotihoidon teknologiakokeiluun avoimin ja ennakkoluulottomin mielin. Joka arkiaamu kotihoidon henkilökunta on ohjannut Palvelu-TV:n välityksellä noin 15 minuutin aamujumppatuokion, ja suurin osa pilottiryhmän asiakkaista on aktiivisesti osallistunut tuokioihin. Asiakkaat tarvitsevat vielä rohkaisua ja kannustusta Palvelu-TV:n käyttämiseen. Samoin työntekijät kaipaavat lisää perehdytystä Palvelu-TV:n tarjoamiin uusiin mahdollisuuksiin hoitotyössä. Toiminnan juurruttaminen vie aikaa, mutta hyvinvointiteknologian avulla voidaan mahdollisesti tuoda lisää aikaa hoivalle sekä lisätä iäkkäiden omatoimisuutta ja virikkeellistä elämää.