Verkostoituminen ennen seminaaria : InterestID -ennakkoverkostoitumistyökalun tutkiminen
Haaranen, Pekka (2013)
Haaranen, Pekka
Oulun seudun ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305169085
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305169085
Tiivistelmä
Työ tutki verkostoitumistapahtumien yhteydessä käytettävää InterestID -ennakkoverkostoitumistyökalun käyttöä ja käyttökokemuksia Oulussa järjestetyssä kansainvälisessä Winter Cycling Congress (WCC) -talvipyöräilyseminaarissa. Työ pyrki selvittämään, miksi vain harvat vieraat käyttivät tapahtumaa ennen työkalua ja miten tulevaisuudessa sen käyttö lisääntyisi. Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi Encompass Solutions Oy.
Tietoperusta verkostoitumistyökalun ympärille tuotiin verkkopalveluiden, sosiaalisen media, sosiaalisten sovellusten ja verkostoitumisen kautta. Sosiaaliset sovellukset ja verkkopalvelut, ja niiden osat, määritetään. Sosiaalisen median keskeisimmät sivustot esitellään. Verkostoitumista ja verkostoitumistapahtumia tarkastellaan teemahaastattelun kautta. Työhön ei kuulu sosiaalisten sovellusten teknisiä osia, kuten käyttöjärjestelmien ja koodauksen tarkastelua.
Tutkimus oli kvantitatiivinen ja tuloksia selvitettiin puolistrukturoidulla lomakekyselyllä, johon haettiin myös syvempiä vastauksia avoimien kysymysten avulla. Tutkittavana perusjoukkona olivat WCC:n vieraat. Lomakkeen avulla pyrittiin selvittämään vieraiden verkostoitumistapoja, sosiaalisten sovellusten käyttöä, InterestID:n käyttökokemusta ja varsinkin syitä sen käyttämättä jättämiseen.
Työn tuloksena selvisi suurimmaksi syyksi ennakkoverkostoitumistyökalun käyttämättä jättämiseen vieraiden tietämättömyys sen olemassa olosta. Monet eivät myöskään uskoneet hyötyvänsä siitä tarpeeksi luodakseen profiilin. Verkkoprofiilien käyttö osoittautui myös olevan nuoremmilla yleisempää kuin vanhemmilla.
InterestID -ennakkoverkostoitumistyökalua käyttävät tapahtuman järjestäjät hyötyisivät työstä, sillä he saavat työstä neuvoja, miten useampi vieras loisi profiilin. Työstä on hyötyä myös InterestID:n kehittämiseen tarjoamalla kehitysehdotuksia sen toimintoihin
Tietoperusta verkostoitumistyökalun ympärille tuotiin verkkopalveluiden, sosiaalisen media, sosiaalisten sovellusten ja verkostoitumisen kautta. Sosiaaliset sovellukset ja verkkopalvelut, ja niiden osat, määritetään. Sosiaalisen median keskeisimmät sivustot esitellään. Verkostoitumista ja verkostoitumistapahtumia tarkastellaan teemahaastattelun kautta. Työhön ei kuulu sosiaalisten sovellusten teknisiä osia, kuten käyttöjärjestelmien ja koodauksen tarkastelua.
Tutkimus oli kvantitatiivinen ja tuloksia selvitettiin puolistrukturoidulla lomakekyselyllä, johon haettiin myös syvempiä vastauksia avoimien kysymysten avulla. Tutkittavana perusjoukkona olivat WCC:n vieraat. Lomakkeen avulla pyrittiin selvittämään vieraiden verkostoitumistapoja, sosiaalisten sovellusten käyttöä, InterestID:n käyttökokemusta ja varsinkin syitä sen käyttämättä jättämiseen.
Työn tuloksena selvisi suurimmaksi syyksi ennakkoverkostoitumistyökalun käyttämättä jättämiseen vieraiden tietämättömyys sen olemassa olosta. Monet eivät myöskään uskoneet hyötyvänsä siitä tarpeeksi luodakseen profiilin. Verkkoprofiilien käyttö osoittautui myös olevan nuoremmilla yleisempää kuin vanhemmilla.
InterestID -ennakkoverkostoitumistyökalua käyttävät tapahtuman järjestäjät hyötyisivät työstä, sillä he saavat työstä neuvoja, miten useampi vieras loisi profiilin. Työstä on hyötyä myös InterestID:n kehittämiseen tarjoamalla kehitysehdotuksia sen toimintoihin