Asiakastyytyväisyystutkimus Huippu Henkilöstöpalvelut Oy
Nuutinen, Jenna (2013)
Nuutinen, Jenna
Savonia-ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305169053
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305169053
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aihe oli tutkia Huippu Henkilöstöpalvelut Oy:n käyttäjäyritysten asiakastyytyväisyyttä. Asiakastyytyväisyyden mittaus suoritettiin kvantitatiivisena Survey-tutkimuksena käyttäjäyrityksille. Kysely toteutettiin helmi-maaliskuun vaihteessa 2013.
Työ jakautuu teoreettiseen osaan ja tutkimusosaan. Työn teoreettinen viitekehys koostui palvelusta, palvelun laadusta, asiakastyytyväisyydestä ja asiakastyytyväisyystutkimuksesta, joka antoi riittävän pohjan empiiriselle tutkimukselle. Kyselylomakkeeseen saatiin teorian pohjalta tiivis kysymyspatteristo, jossa mitattiin väittämiä seitsemän eri osa-alueen kautta. Tutkimusaineisto analysoitiin kokonaisuudessaan sähköisesti kyselyohjelmassa.
Tutkimuksen tuloksia voidaan pitää luotettavina. Tulosten mukaan käyttäjäyritykset ovat tyytyväisiä yrityksen palveluun, palvelun laatuun ja toimintaan. Erityisesti tuloksista nousi esiin tyytyväisyys yrityksen palveluiden joustavuuteen ja luotettavuuteen.
Tutkimus todettiin toimivaksi ja sen tarkoituksena on jäädä systemaattiseksi jatkumoksi yritykselle. Kysely tulisi toteuttaa syksyllä ennen joulunajan sesonkia. Kyselylomaketta voidaan myös käyttää apuna kysyttäessä spontaanisti palautetta tai pyydettäessä palautetta uudelta asiakkaalta ensimmäisen palvelukerran jälkeen.
Työ jakautuu teoreettiseen osaan ja tutkimusosaan. Työn teoreettinen viitekehys koostui palvelusta, palvelun laadusta, asiakastyytyväisyydestä ja asiakastyytyväisyystutkimuksesta, joka antoi riittävän pohjan empiiriselle tutkimukselle. Kyselylomakkeeseen saatiin teorian pohjalta tiivis kysymyspatteristo, jossa mitattiin väittämiä seitsemän eri osa-alueen kautta. Tutkimusaineisto analysoitiin kokonaisuudessaan sähköisesti kyselyohjelmassa.
Tutkimuksen tuloksia voidaan pitää luotettavina. Tulosten mukaan käyttäjäyritykset ovat tyytyväisiä yrityksen palveluun, palvelun laatuun ja toimintaan. Erityisesti tuloksista nousi esiin tyytyväisyys yrityksen palveluiden joustavuuteen ja luotettavuuteen.
Tutkimus todettiin toimivaksi ja sen tarkoituksena on jäädä systemaattiseksi jatkumoksi yritykselle. Kysely tulisi toteuttaa syksyllä ennen joulunajan sesonkia. Kyselylomaketta voidaan myös käyttää apuna kysyttäessä spontaanisti palautetta tai pyydettäessä palautetta uudelta asiakkaalta ensimmäisen palvelukerran jälkeen.