Tekoälyn suunnittelu ja toteutus mobiilipeliin
Anttonen, Sami (2013)
Anttonen, Sami
Saimaan ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305169017
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305169017
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli suunnitella ja toteuttaa tekoäly Windows Phone -mobiilikäyttöjärjestelmälle suunnattuun Corrupted Cultura -peliin. Corrupted Cultura on 2D:nä toteutettava toiminta-genren mobiilipeli, ja siinä tekoäly esiintyy lähinnä vihollishahmojen liikkumisena ja päätöksentekona. Opinnäytetyön asiakkaana oli lappeenrantalainen pelialan yritys Jontka osk.
Työ eteni sovelluskehitysprojektina ketterän ohjelmistokehityksen keinoja hyödyntäen. Ohjelmointi tapahtui olio-ohjelmoinnin periaatteiden mukaan käyttäen C#-ohjelmointikieltä ja XNA-ohjelmistokehystä. Opinnäytetyön teoriaosan sekä pohjan suunnittelulle ja ohjelmointityölle muodostivat erilaiset tekoälyä ja Windows Phone -sovelluskehitystä käsittelevät kirjalliset teokset ja oppaat sekä internetlähteet. Suurin osa raportista on tekoälyn toteutuksen ja siihen liittyvien ratkaisujen raportointia.
Opinnäytetyön tuloksena asiakkaalle tuotettiin toimiva ja vaatimusten mukainen tekoäly, jolla voidaan luoda eri tavoin käyttäytyviä hahmoja. Tekoäly mahdollistaa Corrupted Culturan vihollishahmojen liikkumisen ja yksinkertaisen päätöksenteon. Opinnäytetyössä käsiteltiin pelitekoälyä, XNA-ohjelmistokehystä sekä peliohjelmoinnin näkökulmasta Windows Phone -sovelluskehitystä. Tämä opinnäytetyö liitteineen toimii asiakkaalle tekoälyyn liittyvien teknisten ratkaisujen dokumentaationa.
Työ eteni sovelluskehitysprojektina ketterän ohjelmistokehityksen keinoja hyödyntäen. Ohjelmointi tapahtui olio-ohjelmoinnin periaatteiden mukaan käyttäen C#-ohjelmointikieltä ja XNA-ohjelmistokehystä. Opinnäytetyön teoriaosan sekä pohjan suunnittelulle ja ohjelmointityölle muodostivat erilaiset tekoälyä ja Windows Phone -sovelluskehitystä käsittelevät kirjalliset teokset ja oppaat sekä internetlähteet. Suurin osa raportista on tekoälyn toteutuksen ja siihen liittyvien ratkaisujen raportointia.
Opinnäytetyön tuloksena asiakkaalle tuotettiin toimiva ja vaatimusten mukainen tekoäly, jolla voidaan luoda eri tavoin käyttäytyviä hahmoja. Tekoäly mahdollistaa Corrupted Culturan vihollishahmojen liikkumisen ja yksinkertaisen päätöksenteon. Opinnäytetyössä käsiteltiin pelitekoälyä, XNA-ohjelmistokehystä sekä peliohjelmoinnin näkökulmasta Windows Phone -sovelluskehitystä. Tämä opinnäytetyö liitteineen toimii asiakkaalle tekoälyyn liittyvien teknisten ratkaisujen dokumentaationa.