Elämyspedagogiikka työturvallisuuskorttikoulutuksessa
Laas, Kristel (2013)
Laas, Kristel
Tampereen ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305169016
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305169016
Tiivistelmä
Tämän opettajakorkeakoulun kehittämishankkeen tavoitteena oli etsiä elämykselliseen ja kokemukselliseen koulutukseen liittyvää pedagogista perustaa ja pohtia näiden elämyksellisten menetelmien sovellettavuutta Työturvallisuuskorttikoulutuksen toteuttamisessa.
Työturvallisuuskorttikoulutusta, jota ohjaa ja valvoo Työturvallisuuskeskuksen hallituksen asettama työturvallisuuskorttitoimikunta, on jo pitkään moitittu kalvosulkeiseksi asioiden pakkosyöttämiseksi. Koulutus on vahvasti määrämuotoinen, jota pääsääntöisesti toteutetaan luokkatilassa noin 30 henkilön ryhmille. Tiukoilla ohjeilla säännelty koulutusohjelma ei juuri anna sijaa muunlaisille pedagogisille menetelmille ja muun muassa rajoittaa siten oppimisen tapoja.
Kehittämistyön toimeksiantajan taustalla vaikuttaa tavoite rakentaa Rudus-turvapuistoon elämyksellisiä turvallisuuskoulutusrasteja nykyisten, enemmän työturvallisuuteen liittyvien tapahtumien rekonstruointien sijaan. Tavoitteeseen päästääkseen oli määriteltävä elämyspedagogiikkaan liittyvät läheiset käsitteet ja pohtia, minkälaisin menetelmin elämyksellisyys olisi sovellettavissa turvallisuuskoulutuksessa ja turvapuistoympäristössä.
Kehittämistehtävä täytti kaikki sille asetetut tavoitteet ja tuotti perustietoa elämyksellisiin oppimiskysymyksiin Työturvallisuuskorttikoulutuksen toteuttamisen näkökulmasta turvapuistoympäristössä.
Työturvallisuuskorttikoulutusta, jota ohjaa ja valvoo Työturvallisuuskeskuksen hallituksen asettama työturvallisuuskorttitoimikunta, on jo pitkään moitittu kalvosulkeiseksi asioiden pakkosyöttämiseksi. Koulutus on vahvasti määrämuotoinen, jota pääsääntöisesti toteutetaan luokkatilassa noin 30 henkilön ryhmille. Tiukoilla ohjeilla säännelty koulutusohjelma ei juuri anna sijaa muunlaisille pedagogisille menetelmille ja muun muassa rajoittaa siten oppimisen tapoja.
Kehittämistyön toimeksiantajan taustalla vaikuttaa tavoite rakentaa Rudus-turvapuistoon elämyksellisiä turvallisuuskoulutusrasteja nykyisten, enemmän työturvallisuuteen liittyvien tapahtumien rekonstruointien sijaan. Tavoitteeseen päästääkseen oli määriteltävä elämyspedagogiikkaan liittyvät läheiset käsitteet ja pohtia, minkälaisin menetelmin elämyksellisyys olisi sovellettavissa turvallisuuskoulutuksessa ja turvapuistoympäristössä.
Kehittämistehtävä täytti kaikki sille asetetut tavoitteet ja tuotti perustietoa elämyksellisiin oppimiskysymyksiin Työturvallisuuskorttikoulutuksen toteuttamisen näkökulmasta turvapuistoympäristössä.