Asiakaskannattavuus ja toimintolaskenta : Case Tilitoimisto T:mi
Hiivanainen, Jonna (2013)
Hiivanainen, Jonna
Vaasan ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305169005
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305169005
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää Tilitoimisto T:min asiakaskannattavuutta sekä palveluiden hinnoittelua. Tilitoimisto T:mi tarjoaa asiakasyrityksilleen kirjanpito-, palkanlaskenta- sekä tilinpäätöspalveluita. Asiakaskunta koostuu erikokoisista ja eri aloilla toimivista yrityksistä, joiden palvelutarpeissa on suuria eroja. Tilitoimisto T:min toiminta on tilinpäätösten mukaan kannattavaa mutta tämän opinnäytetyön avulla haluttiin vielä varmistaa asiakaskannattavuus myös työläämpien asiakkaiden osalta. Opinnäytetyö on laadullinen tapaustutkimus. Teoreettisessa osuudessa käsitellään toimintolaskentaa, taloushallinnon prosesseja sekä kustannusperusteista hinnoittelua. Empiirisessä osuudessa Tilitoimisto T:min kustannukset kohdennettiin asiakasyrityksille toimintolaskentajärjestelmän avulla. Näin saatiin selville yhden, tietyn asiakkaan aiheuttamat kustannukset ja siten euromääräinen minimi, joka hin-noittelulla tulee kattaa. Tätä minimihintaa verrattiin Tilitoimisto T:min tämänhetkiseen taksaan. Tutkimusaineistona on käytetty alan kirjallisuutta sekä verkkolähteitä ja empiirisessä osassa Tilitoimisto T:min tilinpäätöstä vuodelta 2011. Käytettyjä tutkimusmenetelmiä olivat havainnointi sekä haastattelu. Palveluiden suorittamiseen kuluvan työajan selvittämiseksi täytettiin työajanseurantalomaketta kahden kuukauden ajan. Tässä opinnäytetyössä todettiin, että Tilitoimisto T:min asiakkaista valtaosa on kannattavia. Merkittävimmät kustannukset aiheutuvat henkilöstökuluista ja yhden työtunnin kustannukseksi saatiin 24 €/h. Kirjanpitotoiminnon osalta todettiin, että ne asiakkaat, joiden kirjanpidon tekeminen vie aikaa enemmän kuin kolme minuuttia/tosite eivät ole kannattavia. Palkanlaskennan osalta todettiin kannattavuu-den olevan sitä parempi mitä useampi palkkapussi yhdellä kertaa lasketaan. Suurin ongelma on ylimääräiset palvelut, joita ei erikseen laskuteta.