TRAKEOSTOMIAN TEKEMINEN Ohjausvideo intraoperatiivisesta vaiheesta hoitohenkilökunnalle ja hoitotyön opiskelijoille
Vuorinen, Jessica; Kanerva, Johanna (2013)
Vuorinen, Jessica
Kanerva, Johanna
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305168961
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305168961
Tiivistelmä
Opinnäytetyö sai alkunsa syksyllä 2012 Jyväskylän ammattikorkeakoulun hyvinvointiyksikön PIUHA-projektista. Opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa ohjausvideo kirurgisen trakeostomian intra-operatiivisesta vaiheesta hoitohenkilökunnalle ja hoitotyön opiskelijoille. Trakeostomia eli henkitor-viavanne on kirurgisesti tai perkutaanisesti tehty aukko henkitorven etuseinään, johon asetetaan trakeostomiakanyyli ja näin turvataan potilaan hengitystiet. Kirurginen trakeostomia tehdään yleensä leikkaussaliolosuhteissa. Toimenpide voidaan tehdä yleisanestesiassa tai paikallispuudutuksessa.
Tavoitteena on luoda kokonaisvaltainen oppimistilanne hoitotyön opiskelijoille. Videolla havainnol-listetaan opiskelijalle uusi hoitotyön tilanne ja tämän tarkoituksena on helpottaa opiskelijaa hah-mottamaan hoitajien rooleja leikkaussaliympäristössä. Videon teemana on potilaan yksilöllinen kohtaaminen ja potilasturvallisuus. Opinnäytetyön tavoitteena on palvella myös jo valmistuneita hoitotyön ammattilaisia ja sitä voidaan käyttää perehdytysmateriaalina. Koska hoitotyössä joutuu usein uusiin tilanteisiin, tavoitteena on, että ohjausvideon katsomalla hoitaja kykenee hahmottamaan toimenpiteessä tarvittavat valmiudet ja välineet. Videon katsominen auttaa tuomaan teoriatiedon käytäntöön, mikä on hoitotyön yksi keskeisimmistä asioista.
Opinnäytetyö sisältyy Jyväskylän ammattikorkeakoulun hyvinvointiyksikön hallinnoimaan PIUHA-projektiin, jonka tarkoituksena on kehittää tietokoneavusteista oppimisympäristöä ja potilasohjausta. Opinnäytetyön tuotoksena syntynyt ohjausvideo tullaan liittämään projektin oppimisympäristöön.
Tavoitteena on luoda kokonaisvaltainen oppimistilanne hoitotyön opiskelijoille. Videolla havainnol-listetaan opiskelijalle uusi hoitotyön tilanne ja tämän tarkoituksena on helpottaa opiskelijaa hah-mottamaan hoitajien rooleja leikkaussaliympäristössä. Videon teemana on potilaan yksilöllinen kohtaaminen ja potilasturvallisuus. Opinnäytetyön tavoitteena on palvella myös jo valmistuneita hoitotyön ammattilaisia ja sitä voidaan käyttää perehdytysmateriaalina. Koska hoitotyössä joutuu usein uusiin tilanteisiin, tavoitteena on, että ohjausvideon katsomalla hoitaja kykenee hahmottamaan toimenpiteessä tarvittavat valmiudet ja välineet. Videon katsominen auttaa tuomaan teoriatiedon käytäntöön, mikä on hoitotyön yksi keskeisimmistä asioista.
Opinnäytetyö sisältyy Jyväskylän ammattikorkeakoulun hyvinvointiyksikön hallinnoimaan PIUHA-projektiin, jonka tarkoituksena on kehittää tietokoneavusteista oppimisympäristöä ja potilasohjausta. Opinnäytetyön tuotoksena syntynyt ohjausvideo tullaan liittämään projektin oppimisympäristöön.