Architecting and implementing dynamic, cross-platform user interface library
Alanko, Juhani (2013)
Alanko, Juhani
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305168911
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305168911
Tiivistelmä
Opinnäytetyö käsittelee graafisen käyttöliittymäkirjaston suunnittelua ja toteutusta. Työ
toteutettiin toimeksiantona Star Arcade Oy:lle, joka on jyväskyläläinen peliyhtiö. Kirjaston tarkoituksena oli tarjota työkalut käyttöliittymien toteuttamiseen Star A rcaden tuotteissa sekä pelikoodareille että graafisille suunnittelijoille.
Opinnäytetyön tarkoitus on kertoa, miten dynaaminen ja alustariippumaton käyttöliittymäkirjasto
on tässä tapauksessa ja tiettyjen vaatimusten ohjaamana toteutettu. Sen tarkoituksena on myös
perustella kehitystyön aikana tehtyjä valintoja sekä selventää, miksi ja miten lopputulokseen on
päädytty. Työssä käsitellään lisäksi esiin nousseita ongelmakohtia ja niiden ratkaisuja.
Motivaationa käyttöliittymäkirjaston kehittämiselle oli korvata aiemmin käytössä ollut, tarpeiden
muuttuessa ominaisuuksiltaan ja käytettävyydeltään vanhentunut UI-kirjasto. Näin ollen vaatimukset uudelle kirjastolle olivat kohtuullisen hyvin tiedossa, mutta kehitystyön edistyessä
tilanteet muuttuivat usein, ja samalla vaatimuksia jouduttiin määrittelemään uudestaan.
Opinnäytetyö toteutettiin käyttäen XML-kuvauskieltä käyttöliittymien kuvaukseen sekä C++-ohjelmointikieltä käyttöliittymäkuvauksien integrointiin Star Arcaden tuotteisiin. Tuloksena oli geneerinen ja kattava, mutta tarpeisiin rajattu käyttöliittymäkirjasto, jolla voi toteuttaa dynaamisia, suorituskykyisiä ja visuaalisesti näyttäviä käyttöliittymiä. Käyttöliittymät ovat alustariippumattomia
ja toimivat suunnittelijan haluamalla tavalla laitteesta ja näy tön resoluutiosta riippumatta.
Käyttöliittymäkirjasto otettiin käyttöön kaikissa Star Arcaden kehitystyön alla olevissa tuotteissa, ja se on opinnäytetyön kirjoitushetkellä osa kolmansille osapuolille avointa Star SDK -kehitystyökalupakettia.
toteutettiin toimeksiantona Star Arcade Oy:lle, joka on jyväskyläläinen peliyhtiö. Kirjaston tarkoituksena oli tarjota työkalut käyttöliittymien toteuttamiseen Star A rcaden tuotteissa sekä pelikoodareille että graafisille suunnittelijoille.
Opinnäytetyön tarkoitus on kertoa, miten dynaaminen ja alustariippumaton käyttöliittymäkirjasto
on tässä tapauksessa ja tiettyjen vaatimusten ohjaamana toteutettu. Sen tarkoituksena on myös
perustella kehitystyön aikana tehtyjä valintoja sekä selventää, miksi ja miten lopputulokseen on
päädytty. Työssä käsitellään lisäksi esiin nousseita ongelmakohtia ja niiden ratkaisuja.
Motivaationa käyttöliittymäkirjaston kehittämiselle oli korvata aiemmin käytössä ollut, tarpeiden
muuttuessa ominaisuuksiltaan ja käytettävyydeltään vanhentunut UI-kirjasto. Näin ollen vaatimukset uudelle kirjastolle olivat kohtuullisen hyvin tiedossa, mutta kehitystyön edistyessä
tilanteet muuttuivat usein, ja samalla vaatimuksia jouduttiin määrittelemään uudestaan.
Opinnäytetyö toteutettiin käyttäen XML-kuvauskieltä käyttöliittymien kuvaukseen sekä C++-ohjelmointikieltä käyttöliittymäkuvauksien integrointiin Star Arcaden tuotteisiin. Tuloksena oli geneerinen ja kattava, mutta tarpeisiin rajattu käyttöliittymäkirjasto, jolla voi toteuttaa dynaamisia, suorituskykyisiä ja visuaalisesti näyttäviä käyttöliittymiä. Käyttöliittymät ovat alustariippumattomia
ja toimivat suunnittelijan haluamalla tavalla laitteesta ja näy tön resoluutiosta riippumatta.
Käyttöliittymäkirjasto otettiin käyttöön kaikissa Star Arcaden kehitystyön alla olevissa tuotteissa, ja se on opinnäytetyön kirjoitushetkellä osa kolmansille osapuolille avointa Star SDK -kehitystyökalupakettia.