Tuotevalikoiman muodostaminen asiakaslähtöisesti: Case Beamhill Oy
Martikainen, Pekka (2013)
Martikainen, Pekka
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305168892
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305168892
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö tehtiin toimeksiantona Helsingissä toimivalle vaatekaupalle Beamhill Oy:lle. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää miten yrityksen sisäänostoprosessia olisi mahdollista kehittää. Työn idea lähti päivittäisessä yritystoiminnassa ilmenneistä ongelmista. Miksi aina sama koot jäävät alennusmyynteihin ja mikä erottaa myydyt tuotteet niistä mitkä jäävät myymättä.
Tutkimus rajattiin käsittelemään vähittäiskaupan alaa ja vielä sen alle sijoittuvaa erikois-tavarakauppaa. Mitä kaikkea erikoistavarakaupan alalla tulee ottaa huomioon, kun halu-taan muodostaa tuotevalikoima asiakkaan kannalta. Tutkimuksen viitekehys keskittyy asiakaslähtöiseen ajattelutapaan ja tuotevalikoiman muodostamisen teorioihin.
Tässä tutkimuksessa käytettiin sekä määrällisiä eli kvantitatiivisia, että laadullisia eli kva-litatiivisia menetelmiä. Nykyistä tapaa suorittaa sisäänostoprosessi tutkittiin teemahaas-tattelun avulla. Asiakkaiden mielipiteitä asiasta kerättiin asiakastutkimuksella. Haastatte-luaineisto kerättiin täsmäryhmälle suoritetulla teemahaastattelulla. Ryhmään kuuluivat yrityksen omistaja sekä kaksi sisäänostajaa. Asiakastutkimus toteutettiin webropol-kyselylomakkeella. Kyselyn kutsuttiin vastaamaan yrityksen Facebook–sivun seuraajat. Haastattelu järjestettiin syyskuussa 2012 ja asiakaskysely huhtikuussa 2013.
Tutkimuksen tulokset osoittavat, että tuotevalikoiman muodostamista voitaisiin tehostaa siten, että siitä olisi hyötyä sekä yritykselle itselleen, että myös sen asiakkaille.
Yrityksen asiakkaat olivat tutkimuksen perusteella tyytyväisiä yrityksen toimintaan, mutta kiinnostuneita tuotteiden saatavuuden paranemisesta. Yrityksessä voitaisiin jatkossa tehdä sellaisia päätöksiä tuotevalikoiman muodostamisessa, joilla asiakkaiden perään-kuuluttamaa saatavuutta saataisiin parannettua ilman, että valikoiman laatu muuttuisi merkittävästi.
Tutkimus rajattiin käsittelemään vähittäiskaupan alaa ja vielä sen alle sijoittuvaa erikois-tavarakauppaa. Mitä kaikkea erikoistavarakaupan alalla tulee ottaa huomioon, kun halu-taan muodostaa tuotevalikoima asiakkaan kannalta. Tutkimuksen viitekehys keskittyy asiakaslähtöiseen ajattelutapaan ja tuotevalikoiman muodostamisen teorioihin.
Tässä tutkimuksessa käytettiin sekä määrällisiä eli kvantitatiivisia, että laadullisia eli kva-litatiivisia menetelmiä. Nykyistä tapaa suorittaa sisäänostoprosessi tutkittiin teemahaas-tattelun avulla. Asiakkaiden mielipiteitä asiasta kerättiin asiakastutkimuksella. Haastatte-luaineisto kerättiin täsmäryhmälle suoritetulla teemahaastattelulla. Ryhmään kuuluivat yrityksen omistaja sekä kaksi sisäänostajaa. Asiakastutkimus toteutettiin webropol-kyselylomakkeella. Kyselyn kutsuttiin vastaamaan yrityksen Facebook–sivun seuraajat. Haastattelu järjestettiin syyskuussa 2012 ja asiakaskysely huhtikuussa 2013.
Tutkimuksen tulokset osoittavat, että tuotevalikoiman muodostamista voitaisiin tehostaa siten, että siitä olisi hyötyä sekä yritykselle itselleen, että myös sen asiakkaille.
Yrityksen asiakkaat olivat tutkimuksen perusteella tyytyväisiä yrityksen toimintaan, mutta kiinnostuneita tuotteiden saatavuuden paranemisesta. Yrityksessä voitaisiin jatkossa tehdä sellaisia päätöksiä tuotevalikoiman muodostamisessa, joilla asiakkaiden perään-kuuluttamaa saatavuutta saataisiin parannettua ilman, että valikoiman laatu muuttuisi merkittävästi.