Hybridiautojen tekniikkaa ja päästömittaus määräaikaiskatsastuksessa
Rintala, Tomi (2013)
Rintala, Tomi
Tampereen ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305168887
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305168887
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyn tarkoituksena oli selvittää mitä täytyy ottaa huomioon hybridiautoa katsastettaessa, lähinnä päästömittauksen osalta. Pääsääntöisesti hybridiautot katsastetaan kuten perinteisetkin autot, mutta jotkin hybridimallit vaativat erityistoimenpiteitä, jotta päästömittaus voidaan suorittaa. Tavoitteena oli kerätä merkki- ja mallikohtaiset ohjeistukset. Tarkoituksena oli myös käsitellä hybridiautojen turvallisuusohjeistusta, koska hybridiautojen korkeajännitepiiri lisää auton turvallisuusriskiä.
Eri valmistajien hybridiautot poikkeavat tekniikaltaan toisistaan, joten työssä kerrotaan yleisesti hybridiautojen tekniikasta sekä hybridijärjestelmän komponenteista. Työssä kerrotaan myös määräaikaiskatsastuksessa suoritettavasta autojen päästömittauksesta sekä OBD -järjestelmän tarkastamisesta.
Työn aloitin sillä että olin yhteydessä automerkkien maahantuojien edustajiin ja valtuutettuihin merkkikorjaamoihin. Pääsääntöisesti hankin tietoja näiltä tahoilta sähköpostitse, lisäksi keskustelemalla puhelimitse sekä korjaamoilla paikanpäällä. Tarvittavien tietojen saaminen joidenkin merkkien kohdalla oli haasteellista.
Olen työskennellyt katsastajana A-katsastuksella lähes vuoden. Opinnäytetyön aihetta miettiessäni päädyin tähän aiheeseen, koska tämä vaikutti mielenkiintoiselta ja haastavalta sekä tästä työstä on varmasti hyötyä katsastajille.
Eri valmistajien hybridiautot poikkeavat tekniikaltaan toisistaan, joten työssä kerrotaan yleisesti hybridiautojen tekniikasta sekä hybridijärjestelmän komponenteista. Työssä kerrotaan myös määräaikaiskatsastuksessa suoritettavasta autojen päästömittauksesta sekä OBD -järjestelmän tarkastamisesta.
Työn aloitin sillä että olin yhteydessä automerkkien maahantuojien edustajiin ja valtuutettuihin merkkikorjaamoihin. Pääsääntöisesti hankin tietoja näiltä tahoilta sähköpostitse, lisäksi keskustelemalla puhelimitse sekä korjaamoilla paikanpäällä. Tarvittavien tietojen saaminen joidenkin merkkien kohdalla oli haasteellista.
Olen työskennellyt katsastajana A-katsastuksella lähes vuoden. Opinnäytetyön aihetta miettiessäni päädyin tähän aiheeseen, koska tämä vaikutti mielenkiintoiselta ja haastavalta sekä tästä työstä on varmasti hyötyä katsastajille.