Sosiaalista tanssia draaman parissa : Draamakasvatus osana mielenterveyskuntoutusta
Öhberg, Camilla (2013)
Öhberg, Camilla
Hämeen ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305168884
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305168884
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia draamakasvatusta osana mielenterveyskuntoutusta. Opinnäytetyön toimeksiantajana oli kuntoutuskeskus Petrea Turussa.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa perehdyttiin mielenterveyteen, mielenterveyden häiriöihin, mielenterveyskuntoutukseen ja draamakasvatukseen. Opinnäytetyön toiminnallisessa osuudessa tekijä suunnitteli ja toteutti kuusi draamakasvatukseen perustuvaa ohjaustuokiota, joissa erilaisten draamaharjoitteiden avulla vahvistettiin sosiaalisia taitoja, ryhmätyötaitoja, itseilmaisua ja muita elämässä vaadittavia perustaitoja. Tuokiot toteutettiin kahdelletoista ammatillisessa mielenterveyskuntoutuksessa olevalle Ilona-ryhmäläiselle, jotka olivat n. 20- 45-vuotiaita miehiä ja naisia.
Osallistuvalla ja ulkopuolisella havainnoinnilla ja erilaisia toiminnallisia palautteenkeruumenetelmiä käyttäen tutkittiin, miten draamamenetelmät toimivat osana mielenterveyskuntoutuskokonaisuutta. Draamakokonaisuudesta saatu palaute oli positiivista, ja ryhmäläiset kokivat draamaharjoitusten sopivan hyvin osaksi heidän kokonaisvaltaista kuntoutustaan
Opinnäytetyön teoriaosuudessa perehdyttiin mielenterveyteen, mielenterveyden häiriöihin, mielenterveyskuntoutukseen ja draamakasvatukseen. Opinnäytetyön toiminnallisessa osuudessa tekijä suunnitteli ja toteutti kuusi draamakasvatukseen perustuvaa ohjaustuokiota, joissa erilaisten draamaharjoitteiden avulla vahvistettiin sosiaalisia taitoja, ryhmätyötaitoja, itseilmaisua ja muita elämässä vaadittavia perustaitoja. Tuokiot toteutettiin kahdelletoista ammatillisessa mielenterveyskuntoutuksessa olevalle Ilona-ryhmäläiselle, jotka olivat n. 20- 45-vuotiaita miehiä ja naisia.
Osallistuvalla ja ulkopuolisella havainnoinnilla ja erilaisia toiminnallisia palautteenkeruumenetelmiä käyttäen tutkittiin, miten draamamenetelmät toimivat osana mielenterveyskuntoutuskokonaisuutta. Draamakokonaisuudesta saatu palaute oli positiivista, ja ryhmäläiset kokivat draamaharjoitusten sopivan hyvin osaksi heidän kokonaisvaltaista kuntoutustaan