Oikeus osallisuuteen : nuorten kokemuksia osallisuudestaan Sihti-interventiossa
Kannas-Honkaniemi, Ulriika (2012)
Kannas-Honkaniemi, Ulriika
Lahden ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305168880
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305168880
Tiivistelmä
Tämä tutkimuksellinen kehittämishanke toteutettiin osana kansallisen sosiaali- ja terveydenhuollon kehittämisohjelman Kasteen ja Väli-Suomen alueella 1.1.2009 – 31.10.2011 toteutetun lasten, nuorten ja perheiden palveluiden kehittämishank-keen Kasperin mukaista Sihti-hanketta. Sihti-hanke oli yksi Kasperi-hankkeen yhdestätoista osahankkeesta. Hanke toteutettiin Päijät-Hämeen alueella ja mukana kehittämistyössä olivat kaikki maakunnan kunnat Lahtea lukuun ottamatta. Sihti-hanketta hallinnoi Päijät-Hämeen sosiaali- ja terveydenhuollon kuntayhtymä ja projektipäällikkönä toimi nuorisopsykiatrian ylilääkäri Pirjo Sipiläinen.
Koska osallisuus oli valtakunnallisen Kaste-ohjelman sekä Kasperi-hankkeen ja sen osahankkeiden läpileikkaava teema, edellytettiin kehittämistyöltä konkreettisia toimia osallisuuden lisäämiseksi. Sihti-kehittämistyössä asiakkaiden osallisuutta päätettiin vahvistaa kuulemalla Sihti-interventioon ohjautuneiden nuorten ääntä ja tarjoamalla sitä kautta nuorille mahdollisuus osallistua heitä koskevien palvelujen kehittämiseen. Sihti-interventiolla tarkoitetaan nuorisopsykiatrian matalan kynnyksen arviointi- ja hoitoonohjausmallia, jonka tavoitteena on enintään viiden tapaamiskerran aikana nuorten ja heidän perheidensä tilanteen selvittäminen ja tarvittaessa tarkoituksenmukaiseen tutkimus- ja hoitopaikkaan ohjaaminen.
Tämän tutkimuksellisen kehittämishankkeen tavoitteena oli selvittää Sihti-arvioon ohjautuneiden nuorten kokemuksia osallisuudesta ja tätä kokemustietoa hyödyntämällä kehittää yhdessä Sihti-vastaanoton henkilöstön kanssa malli nuorten osallisuuden kokemusten mahdollistamiseksi jatkossa entistä paremmin. Tutkimustulosten mukaan nuoren osallisuuden kokemus rakentuu tämänkaltaisessa interven-tiossa vuorovaikutuksessa ammatillisen aikuisen kanssa. Työntekijän vuorovaikutustaidot, sanallinen ja sanaton viestintä sekä sitoutuminen nuoren prosessiin luovat perustan luottamussuhteen syntymiselle. Myös miellyttävä tapaamisympäristö edesauttaa vuorovaikutussuhteen syntymistä. Nuorten kokemuksia hyödynnettiin prosessin aikana kehittämistyön suuntaamisessa ja Sihti-kehittämistyön arvioinnissa.
Tutkimuksellisen kehittämishankkeen toteuttamisen ja osallisuuden merkityksen ymmärtämisen myötä osallisuuden vahvistaminen on juurtunut luontevaksi osaksi Sihti-vastaanoton henkilöstön toimintatapoja.
Koska osallisuus oli valtakunnallisen Kaste-ohjelman sekä Kasperi-hankkeen ja sen osahankkeiden läpileikkaava teema, edellytettiin kehittämistyöltä konkreettisia toimia osallisuuden lisäämiseksi. Sihti-kehittämistyössä asiakkaiden osallisuutta päätettiin vahvistaa kuulemalla Sihti-interventioon ohjautuneiden nuorten ääntä ja tarjoamalla sitä kautta nuorille mahdollisuus osallistua heitä koskevien palvelujen kehittämiseen. Sihti-interventiolla tarkoitetaan nuorisopsykiatrian matalan kynnyksen arviointi- ja hoitoonohjausmallia, jonka tavoitteena on enintään viiden tapaamiskerran aikana nuorten ja heidän perheidensä tilanteen selvittäminen ja tarvittaessa tarkoituksenmukaiseen tutkimus- ja hoitopaikkaan ohjaaminen.
Tämän tutkimuksellisen kehittämishankkeen tavoitteena oli selvittää Sihti-arvioon ohjautuneiden nuorten kokemuksia osallisuudesta ja tätä kokemustietoa hyödyntämällä kehittää yhdessä Sihti-vastaanoton henkilöstön kanssa malli nuorten osallisuuden kokemusten mahdollistamiseksi jatkossa entistä paremmin. Tutkimustulosten mukaan nuoren osallisuuden kokemus rakentuu tämänkaltaisessa interven-tiossa vuorovaikutuksessa ammatillisen aikuisen kanssa. Työntekijän vuorovaikutustaidot, sanallinen ja sanaton viestintä sekä sitoutuminen nuoren prosessiin luovat perustan luottamussuhteen syntymiselle. Myös miellyttävä tapaamisympäristö edesauttaa vuorovaikutussuhteen syntymistä. Nuorten kokemuksia hyödynnettiin prosessin aikana kehittämistyön suuntaamisessa ja Sihti-kehittämistyön arvioinnissa.
Tutkimuksellisen kehittämishankkeen toteuttamisen ja osallisuuden merkityksen ymmärtämisen myötä osallisuuden vahvistaminen on juurtunut luontevaksi osaksi Sihti-vastaanoton henkilöstön toimintatapoja.