Oululaisen pelialan startup -yrityksen yritysilmeen kehittäminen : Case Helmeni
Naumanen, Juho (2013)
Naumanen, Juho
Oulun seudun ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305168868
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305168868
Tiivistelmä
Tutkielmani käsittelee toimintaansa pelialalla aloittavan yrityksen yritysilmeen muodostamista graafikon näkökulmasta. Sen tarkoitus on kertoa tapauskohtaisesti yrityksen graafisista tarpeista ja etsiä graafikon työn kannalta oleellisia ratkaisuja tilaajan tarpeisiin.
Opinnäytetyön projektin tilaajana toimi Helmeni Oy. Toimeksiantajan yrityksen ensisijainen tarve oli verkkosivujen ja yritystunnuksen suunnittelu ja toteutus sekä yritysilmeen kehittäminen.
Opinnäytetyön produktio-osuudessa suunnittelin ja toteutin Helmeni Oy:lle yritysilmeen peruskomponentit ja toimin vuorovaikutuksessa tilaajan kanssa kehittäen yritysilmettä nollapisteestä sopimuksessa sovittuun pisteeseen asti.
Työn tavoitteena oli luoda yritykselle visuaalinen tunnistettava ilme ja luoda perusta yritysviestinnälle, jonka päälle yritys voi rakentaa omiin tarpeisiinsa sopivaa viestintää ja markkinointia.
Tietoperustana käytän graafisen alan kirjallisuutta, produktiossa saatua empiiristä kokemusta ja havaintoja pelialan sidosryhmien toiminnasta.
Tutkielman tuloksia voi hyödyntää graafikon työssä yritysilmeen suunnittelua ja toteuttamista pohtivana aineistona ja käyttää tapausesimerkkinä pelialan startup-yrityksen visuaalisuuden perustamisesta.
Opinnäytetyön projektin tilaajana toimi Helmeni Oy. Toimeksiantajan yrityksen ensisijainen tarve oli verkkosivujen ja yritystunnuksen suunnittelu ja toteutus sekä yritysilmeen kehittäminen.
Opinnäytetyön produktio-osuudessa suunnittelin ja toteutin Helmeni Oy:lle yritysilmeen peruskomponentit ja toimin vuorovaikutuksessa tilaajan kanssa kehittäen yritysilmettä nollapisteestä sopimuksessa sovittuun pisteeseen asti.
Työn tavoitteena oli luoda yritykselle visuaalinen tunnistettava ilme ja luoda perusta yritysviestinnälle, jonka päälle yritys voi rakentaa omiin tarpeisiinsa sopivaa viestintää ja markkinointia.
Tietoperustana käytän graafisen alan kirjallisuutta, produktiossa saatua empiiristä kokemusta ja havaintoja pelialan sidosryhmien toiminnasta.
Tutkielman tuloksia voi hyödyntää graafikon työssä yritysilmeen suunnittelua ja toteuttamista pohtivana aineistona ja käyttää tapausesimerkkinä pelialan startup-yrityksen visuaalisuuden perustamisesta.