Kirjavia unelmia : Käsikirjoituksen kirjoittaminen kolmen näytöksen mallin mukaan
Hyvönen, Janne (2013)
Hyvönen, Janne
Tampereen ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305168861
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305168861
Tiivistelmä
Kirjoitin opinnäytetyökseni kuusikymmentäkuusisivuisen käsikirjoituksen. Elokuvan nimi on ”Kirjavia unelmia” ja se on romantiikalla ja huumorilla höystetty draama. Valitsin tarinan rakenteeksi kolmen näytöksen mallin, koska uskoin sen parhaiten tukevan protagonistin draaman kaarta ja halusin samalla oppia tuosta tärkeästä rakennemallista mahdollisimman paljon. Noin yhdeksänkymmentä prosenttia kaikista elokuvista kirjoitetaan sen mukaan ja sitä pidetään kaupallisesti toimivana rakenteena.
Tutkin työssäni kolmen näytöksen mallin soveltamista omaan käsikirjoitukseen. Tavoitteenani oli ottaa selvää, onko siitä apua tarinan rakenteen suunnittelussa ja myöhemmin ongelmien paikallistamisessa ja korjaamisessa. Olin kiinnostunut erityisesti sen joustavuudesta, sillä tiesin tarinastani tulevan pituudeltaan koko illan elokuvaa puolet lyhyempi.
Havaitsin kolmen näytöksen mallin todella hyödylliseksi apuvälineeksi. Käytin sitä tarinani analysoimiseen kaikissa kirjoitusprosessin vaiheissa. Se auttoi tekemään käsikirjoituksestani mielenkiintoisemman ja draamallisesti vahvemman kokonaisuuden, jossa on voimakkaita juonenkäänteitä ja katsojalle muodostuneet odotukset lunastava loppu. Huomasin, ettei tarinan pituus vaikuta kolmen näytöksen mallin käyttämiseen. Sitä voi soveltaa vaikka kymmenminuuttiseen elokuvaan.
Tutkin työssäni kolmen näytöksen mallin soveltamista omaan käsikirjoitukseen. Tavoitteenani oli ottaa selvää, onko siitä apua tarinan rakenteen suunnittelussa ja myöhemmin ongelmien paikallistamisessa ja korjaamisessa. Olin kiinnostunut erityisesti sen joustavuudesta, sillä tiesin tarinastani tulevan pituudeltaan koko illan elokuvaa puolet lyhyempi.
Havaitsin kolmen näytöksen mallin todella hyödylliseksi apuvälineeksi. Käytin sitä tarinani analysoimiseen kaikissa kirjoitusprosessin vaiheissa. Se auttoi tekemään käsikirjoituksestani mielenkiintoisemman ja draamallisesti vahvemman kokonaisuuden, jossa on voimakkaita juonenkäänteitä ja katsojalle muodostuneet odotukset lunastava loppu. Huomasin, ettei tarinan pituus vaikuta kolmen näytöksen mallin käyttämiseen. Sitä voi soveltaa vaikka kymmenminuuttiseen elokuvaan.