Customer Data Mapping Documentation Process
Maasio, Ulla (2013)
Maasio, Ulla
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305168858
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305168858
Tiivistelmä
The purpose of this thesis was to describe planning and documenting mapping which takes place between the logical data model, the databases of a customer relationship management system and of a billing system, used by businesses. The thesis also covers the workflow, related processes and interactions between parties participating in the mapping.
The final year project was carried out by studying logical data modeling and processes. The final work also included participating in meetings with the system supplier, interviewing the employees of the vendor and testing and verifying data provided by the vendor from system databases. The process of mapping creation and mapping maintenance was studied by observing how work was transferred from one person to another in the different phases of the mapping work. This was compered to ITIL processes.
During the final project, customer data model and database mapping was done successfully for a telecommunication corporation, but in the thesis they are described through a fictive corporation.
The process flow of the mapping clarifies how different work phases are performed with high quality. Due to analyzing the result of the mapping, the logical customer data model can be improved and the related systems can be developed towards a business driven direction. Insinöörityön tarkoitus oli suunnitella ja dokumentoida loogisen datamallin ja asiakashallintajärjestelmän tietokannan sekä laskutusjärjestelmän tietokannan välinen kuvaus. Insinöörityöhön sisällytettiin myös prosessikuvaus ja kuvaukseen osallistuvien roolien väliset interaktiot.
Työ tehtiin tutkimalla loogista datamallinnusta ja prosesseja. Työn aikana osallistuttiin kokouksiin järjestelmien toimittajan kanssa, haastateltiin toimittajan työntekijöitä ja testattiin tietokannasta toimittajan tuottamaa aineistoa. Prosessi kuvauksen luonnille ja sen ylläpitämiselle tehtiin tutkimalla, miten työ siirtyy työntekijältä toiselle työn eri vaiheissa ja vertaamalla sitä ITIL -prosesseihin.
Insinöörityön aikana loogisen asiakasmallin ja tietokantojen kuvaus tehtiin onnistuneesti tietoliikenneyritykselle, mutta insinöörityössä se kuvataan fiktiivisen yrityksen kautta. Prosessikuvaukset auttavat selkeyttämään, miten työvaihesiirtymät hoidetaan laadukkaasti.
Asiakastietomallin ja tietokantojen kuvauksen lopputuloksesta voidaan analysoida, pitääkö asiakasmallia parantaa ja siihen liittyviä järjestelmiä kehittää liiketoimintavetoisempaan suuntaan.
The final year project was carried out by studying logical data modeling and processes. The final work also included participating in meetings with the system supplier, interviewing the employees of the vendor and testing and verifying data provided by the vendor from system databases. The process of mapping creation and mapping maintenance was studied by observing how work was transferred from one person to another in the different phases of the mapping work. This was compered to ITIL processes.
During the final project, customer data model and database mapping was done successfully for a telecommunication corporation, but in the thesis they are described through a fictive corporation.
The process flow of the mapping clarifies how different work phases are performed with high quality. Due to analyzing the result of the mapping, the logical customer data model can be improved and the related systems can be developed towards a business driven direction.
Työ tehtiin tutkimalla loogista datamallinnusta ja prosesseja. Työn aikana osallistuttiin kokouksiin järjestelmien toimittajan kanssa, haastateltiin toimittajan työntekijöitä ja testattiin tietokannasta toimittajan tuottamaa aineistoa. Prosessi kuvauksen luonnille ja sen ylläpitämiselle tehtiin tutkimalla, miten työ siirtyy työntekijältä toiselle työn eri vaiheissa ja vertaamalla sitä ITIL -prosesseihin.
Insinöörityön aikana loogisen asiakasmallin ja tietokantojen kuvaus tehtiin onnistuneesti tietoliikenneyritykselle, mutta insinöörityössä se kuvataan fiktiivisen yrityksen kautta. Prosessikuvaukset auttavat selkeyttämään, miten työvaihesiirtymät hoidetaan laadukkaasti.
Asiakastietomallin ja tietokantojen kuvauksen lopputuloksesta voidaan analysoida, pitääkö asiakasmallia parantaa ja siihen liittyviä järjestelmiä kehittää liiketoimintavetoisempaan suuntaan.