Jäämistö - sarja maalauksia
Piepponen, Marianna (2013)
Piepponen, Marianna
Tampereen ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305168828
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305168828
Tiivistelmä
”Maalaus ei tunnu siltä kuin sen olisi itse tehnyt. Olen sen luona viipyillen, kun se luo itsensä olemaan” - näin kirjoitan maalauspäiväkirjaani. Tässä tutkielmassa kysyn, mistä tässä ”ei-itse tekemisessä” tai ”itsestään tapahtumisessa” on kyse. Mistä sellaiset kokemukset rakentuvat, joissa minuus on jollain lailla sivussa - joissa kokemus virtaa vailla sitä, jonka tavallisesti miellämme kokijaksi - minuutta?
Lähestyn kysymystä minulle tutuimman itsettömyyden kokemuksen tarjoavan välineen kautta, maalaamisen. Opinnäytetyön aikana pitämäni maalauspäiväkirja toimii kokemuksellisena lähtökohtana, kuten myös Csikszentmihalyin kuvaukset flow:n tilasta. Pyrin esittämään minuuden ja tietoisuuden käsitteet toisiinsa nähden miellekkäällä tavalla niin, että maalaamisen aikana tapahtuva itsettömyyden kokemus ja kirkastunut tietoisuus tulisi ymmärrettävämmäksi. Tietoisuuden käsitteen hahmottamisessa käytän apunani etenkin Johannes Lehtosen ja Amit Goswamin kirjoituksia.
Minuus on kuten ajatuksetkin; niiden ei voida ajatella olevan olemassa ilman tietoisuutta niistä. Paljastaako luova toiminta perimmäisen paljaan tietoisuuden, kun minuuden kokemus väistyy taka-alalle?
Lähestyn kysymystä minulle tutuimman itsettömyyden kokemuksen tarjoavan välineen kautta, maalaamisen. Opinnäytetyön aikana pitämäni maalauspäiväkirja toimii kokemuksellisena lähtökohtana, kuten myös Csikszentmihalyin kuvaukset flow:n tilasta. Pyrin esittämään minuuden ja tietoisuuden käsitteet toisiinsa nähden miellekkäällä tavalla niin, että maalaamisen aikana tapahtuva itsettömyyden kokemus ja kirkastunut tietoisuus tulisi ymmärrettävämmäksi. Tietoisuuden käsitteen hahmottamisessa käytän apunani etenkin Johannes Lehtosen ja Amit Goswamin kirjoituksia.
Minuus on kuten ajatuksetkin; niiden ei voida ajatella olevan olemassa ilman tietoisuutta niistä. Paljastaako luova toiminta perimmäisen paljaan tietoisuuden, kun minuuden kokemus väistyy taka-alalle?