Increasing Cultural Competence through the Method of Appreciative Inquiry
Mäkipää, Anna; Lapina, Valerija (2013)
Mäkipää, Anna
Lapina, Valerija
Laurea-ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305158764
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305158764
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoitus oli tutkia tapoja käyttää Arvostavaa Kyselyä teoriana ja metodina. Arvostavaa Kyselyä käytettiin kansainvälisessä Intercultural Navigators – koulutuksessa. Koulutus järjestettiin vuosina 2008 - 2009 ja sen järjesti tämän tutkimuksen työyhteiskumppani, kansainvälinen kulttuurijärjestö, British Council Finland. Tutkimus perehtyi Arvostavan Kyselyn käyttöön osana moniammatillisen osallistujaryhmän kulttuurienvälisen osaamisen kehitystä. Tutkimus tuottaa lisäarvoa British Councilin toiminnan yleiseen arviointiin ja kartoittaa metodin käytettävyyttä monimuotoisuuden eteenpäin viejänä.
Arvostava kysely on positiivisen muutoksen filosofia ja metodi, jonka perustana on hyvän etsiminen ihmisistä ja tilanteista kysymällä positiivisia kysymyksiä. Se on positiivinen mielentila ja toimenpiteen metodi, jolla luoda positiivista muutosta missä tahansa systeemissä, kuten yhteisössä, organisaatiossa tai perheessä. Kulttuurienvälinen osaaminen on mielentila ja prosessi tehdä kommunikaation ja erilaisten ihmisten välisen vuorovaikutuksen helpommaksi ja tehokkaammaksi tiettyjen taitojen keinoin.
Tutkimusmenetelmä oli laadullinen ja järjestettiin ryhmäteemahaastattelun muodossa. Osal-listujat olivat 10 Intercultural Navigators – koulutusohjelman osallistujaa. Löydökset analysoitiin käyttämällä induktiivista sisältöanalyysiä. Löydökset osoittivat kolme pääkategoriaa Arvostavan Kyselyn hyödyllisistä käyttötavoista kulttuurienvälisen osaamisen kehityksessä: (1) positiivisuus, (2) kommunikaation välineet ja (3)”erilaisuuden kutsumisen” prosessi. Kaikki kategoriat käsitettiin yhtälailla tärkeiksi niin henkilökohtaisessa kuin työelämässä. Ajatuksen tuominen ideologiatasolta jokapäiväiseen elämään koettiin kuitenkin vaikeaksi. Tämän tutkimuksen mukaan Arvostavan Kysely näyttäytyi hyvänä pohjana kulttuurienvälisen osaamisen kehitykselle.
Arvostava kysely on positiivisen muutoksen filosofia ja metodi, jonka perustana on hyvän etsiminen ihmisistä ja tilanteista kysymällä positiivisia kysymyksiä. Se on positiivinen mielentila ja toimenpiteen metodi, jolla luoda positiivista muutosta missä tahansa systeemissä, kuten yhteisössä, organisaatiossa tai perheessä. Kulttuurienvälinen osaaminen on mielentila ja prosessi tehdä kommunikaation ja erilaisten ihmisten välisen vuorovaikutuksen helpommaksi ja tehokkaammaksi tiettyjen taitojen keinoin.
Tutkimusmenetelmä oli laadullinen ja järjestettiin ryhmäteemahaastattelun muodossa. Osal-listujat olivat 10 Intercultural Navigators – koulutusohjelman osallistujaa. Löydökset analysoitiin käyttämällä induktiivista sisältöanalyysiä. Löydökset osoittivat kolme pääkategoriaa Arvostavan Kyselyn hyödyllisistä käyttötavoista kulttuurienvälisen osaamisen kehityksessä: (1) positiivisuus, (2) kommunikaation välineet ja (3)”erilaisuuden kutsumisen” prosessi. Kaikki kategoriat käsitettiin yhtälailla tärkeiksi niin henkilökohtaisessa kuin työelämässä. Ajatuksen tuominen ideologiatasolta jokapäiväiseen elämään koettiin kuitenkin vaikeaksi. Tämän tutkimuksen mukaan Arvostavan Kysely näyttäytyi hyvänä pohjana kulttuurienvälisen osaamisen kehitykselle.