Onnistuneen päivähoidon aloituksen tukeminen : Vanhempien ja päiväkotien kasvattajien kokemuksia päivähoidon aloituksesta
Tikkala, Erja; Ylinen, Elina (2013)
Tikkala, Erja
Ylinen, Elina
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305158760
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305158760
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tutkittiin päivähoidon aloitusta kahdessa päiväkodissa. Toisessa päiväkodissa käytetään omahoitajuusmenetelmää ja toisessa ei. Tutkimuksen tavoitteena oli saada selville, millaisena lapsen päivähoidon aloitustilanne koettiin vanhempien ja päiväkotien työntekijöiden näkökulmista ja mitä siinä voitaisiin vielä kehittää. Opinnäytetyön yhteistyökumppanina oli päiväkotien lisäksi Kansalliseen sosiaali- ja terveysalan kehittämisohjelmaan (KASTE) kuuluva ELLA Etelä-Pohjanmaan lapsiperhepalvelut –kehittämishanke. Tutkimuksemme käsitteellisenä kontekstina toimivat päiväkoti, varhaiskasvatus sekä Varhaiskasvatuksen hyvinvoiva lapsi- työprosessimalli. Hyvinvoiva lapsi -työprosessimalli on ELLA-hanketta edeltävän KASTE-hankkeen, Etelä-Pohjanmaan lapset, nuoret ja lapsiperheet -kehittämishankkeen ja Pajuluoman päiväkodin kehittämistyön tulos. Malli ja kasvatuskumppanuuden periaatteet yhdessä antavat välineitä varhaiskasvatuksen työntekijöille työskennellä lasta yksilöllisesti kuunnellen, kasvatuskumppanina vanhemman rinnalla sekä yhteistyössä lasta ja perhettä palvelevan verkoston kanssa.
Opinnäytetyö on laadullinen tutkimus. Aineisto kerättiin päiväkotien kasvattajilta ja lasten vanhemmilta kyselylomakkeilla. Lomakkeen teemoina vanhemmilla olivat päivähoidon aloittaminen, vanhempien osallisuuden kokemukset päivähoidon aloituksessa sekä päivähoidon aloituksen kehittäminen. Kasvattajien kyselyn teemoina olivat päivähoidon aloittaminen sekä sen kehittäminen. Vastauksia tutkimukseen tuli vanhemmilta yhteensä 24 ja työntekijöiltä 12. Aineisto analysoitiin sisällönanalyysiä käyttäen.
Tutkimuksen tuloksena voidaan todeta, että päivähoidon aloitus toteutettiin tutkimuksemme päiväkodeissa ammattitaitoisesti ja vanhemmat olivat pääsääntöisesti tyytyväisiä aloituksen sujumiseen. Yhtä yhteistä kehittämisen kohdetta ei tullut esille vanhemmilta eikä kasvattajilta. He kuitenkin nostivat esiin yksittäisiä kehittämisideoita. Tästä esimerkkinä oli tiedonkulun parantaminen.
Opinnäytetyö on laadullinen tutkimus. Aineisto kerättiin päiväkotien kasvattajilta ja lasten vanhemmilta kyselylomakkeilla. Lomakkeen teemoina vanhemmilla olivat päivähoidon aloittaminen, vanhempien osallisuuden kokemukset päivähoidon aloituksessa sekä päivähoidon aloituksen kehittäminen. Kasvattajien kyselyn teemoina olivat päivähoidon aloittaminen sekä sen kehittäminen. Vastauksia tutkimukseen tuli vanhemmilta yhteensä 24 ja työntekijöiltä 12. Aineisto analysoitiin sisällönanalyysiä käyttäen.
Tutkimuksen tuloksena voidaan todeta, että päivähoidon aloitus toteutettiin tutkimuksemme päiväkodeissa ammattitaitoisesti ja vanhemmat olivat pääsääntöisesti tyytyväisiä aloituksen sujumiseen. Yhtä yhteistä kehittämisen kohdetta ei tullut esille vanhemmilta eikä kasvattajilta. He kuitenkin nostivat esiin yksittäisiä kehittämisideoita. Tästä esimerkkinä oli tiedonkulun parantaminen.