Myynti- ja jälkimarkkinointiprosessin kehittäminen Go Experience Oy:lle
Pohjasto, Sarina (2013)
Pohjasto, Sarina
Tampereen ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305158688
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305158688
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tavoitteena oli kehittää työn toimeksiantajan matkailualalla toimivan Go Experience Oy:n myynti- ja jälkimarkkinointiprosessia. Tutkimuksessa kuvattiin prosessin vaiheet sekä niihin liittyvät tukitoimenpiteet. Tarkoituksena oli selvittää myynti- ja jälkimarkkinointiprosessin ongelmakohtia ja tehdä niihin konkreettisia kehitysehdotuksia, joita yritys voi myöhemmin toiminnassaan hyödyntää. Tutkimus oli tyypiltään kvalitatiivinen toimintatutkimus, jossa tutkimustyön kohdetta pyrittiin kehittämään ja siitä pyrittiin tuomaan uutta tietoa.
Prosessin kehittämisessä ja ongelmakohtien selvittämisessä käytettiin puolistrukturoitua teemahaastatteluista ja havainnoinnista saatuja tuloksia. Myös pitkäaikaista työkokemusta kohdeyrityksessä hyödynnettiin tutkimuksessa. Haastattelu toteutettiin myyntineuvottelijalle, toimistopäällikölle ja kahdelle harjoittelijalle, jotka työskentelevät päivittäin myynnin parissa.
Go Experiencen myynti- ja jälkimarkkinointiprosessi käynnistyy asiakkaan tarjouspyynnöstä ja päättyy asiakassuhteen ylläpitämiseen muun muassa uutiskirjein ja tapaamisin. Prosessiin kuuluu lisätietojen kartoitusta, suunnittelua, hinnoittelua sekä tarjousten laatimista ja asiakassuhteen seurantaa. Tutkimuksen myötä selvisi, että myynti- ja jälkimarkkinointiprosessi on melko toimiva ja hyvin organisoitu, mutta myös kehitettäviä osa-alueita löytyi. Suurimmat epäkohdat osoittautuivat olevan prosessissa käytettävissä tuotantovälineissä kuten asiakashallintaohjelmassa ja asiakaslokissa. Tutkimuksessa saatuja tuloksia voidaan hyödyntää etenkin myynnin ja jälkimarkkinoinnin kehittämisessä, mutta myös yrityksen muiden prosessien kuvaamisessa ja niiden kehitystoiminnassa.
Prosessin kehittämisessä ja ongelmakohtien selvittämisessä käytettiin puolistrukturoitua teemahaastatteluista ja havainnoinnista saatuja tuloksia. Myös pitkäaikaista työkokemusta kohdeyrityksessä hyödynnettiin tutkimuksessa. Haastattelu toteutettiin myyntineuvottelijalle, toimistopäällikölle ja kahdelle harjoittelijalle, jotka työskentelevät päivittäin myynnin parissa.
Go Experiencen myynti- ja jälkimarkkinointiprosessi käynnistyy asiakkaan tarjouspyynnöstä ja päättyy asiakassuhteen ylläpitämiseen muun muassa uutiskirjein ja tapaamisin. Prosessiin kuuluu lisätietojen kartoitusta, suunnittelua, hinnoittelua sekä tarjousten laatimista ja asiakassuhteen seurantaa. Tutkimuksen myötä selvisi, että myynti- ja jälkimarkkinointiprosessi on melko toimiva ja hyvin organisoitu, mutta myös kehitettäviä osa-alueita löytyi. Suurimmat epäkohdat osoittautuivat olevan prosessissa käytettävissä tuotantovälineissä kuten asiakashallintaohjelmassa ja asiakaslokissa. Tutkimuksessa saatuja tuloksia voidaan hyödyntää etenkin myynnin ja jälkimarkkinoinnin kehittämisessä, mutta myös yrityksen muiden prosessien kuvaamisessa ja niiden kehitystoiminnassa.